Møbelhandlere presses til større rabatter
Den øgede gennemsigtighed er blevet en udfordring for møbelbranchens detailled, hvor der gives mere rabat end tidligere. Det gælder især for møbler i den eksklusive kategori.
Thomas Hagerup, der er formand for Danske Møbelhandlere og direktør for møbelkæderne Danbo og Smag & Behag, fortæller til avisen, at det er en kombination af krisen, en større økonomisk bevidsthed og internettets mulighed for at sammenligne priser, der har sat skub i udviklingen.
- Mærkevarerne er hårdt ramt af mentaliteten. Det er ikke unormalt, at forbrugeren sætter sig med hele Fritz Hansens forhandlerliste og e-mailer samtlige forhandlere for at spørge, hvad de vil sælge produkterne til, siger han blandt andet.
Formanden vurderer, at markedets øgede gennemsigtighed har skabt helt nye spilleregler, og det er en stor udfordring for forhandlerne.
Nogenlunde start på 2012
De seneste år har hele branchen haft travlt med at tilpasse sig en ny virkelighed, hvor der er længere mellem kunderne ned tidligere.
Salget i de danske møbelbutikker ligger i dag cirka 20 procent under niveauet fra før krisen, og trods en ”nogenlunde” start på 2012 skal man ikke forvente gyldne tider i branchen de næste par år, lyder det fra Thomas Hagerup.