Boligkæde vender minus til plus før jubilæumsår
Den familieejede boligkæde Sinnerup, der siden 2017 har haft røde tal på bundlinjen, lykkedes sidste år med at vende skuden.
Det viser et nyt årsregnskab fra kæden, der åbnede den første butik i Holstebro i 1971, og som i dag har 11 danske og to tyske forretninger.
Mens Sinnerups bruttofortjeneste sidste år voksede til 40,5 mio. kr. sammenlignet med 33,6 mio. året forinden, lød resultatet før skat på 1,7 mio. kr. En markant forbedring oven på 2019’s underskud på 7,4 mio. kr.
I årsrapporten kategoriseres resultatet som tilfredsstillende for virksomheden, der siden 2017 har arbejdet på at flytte sig fra multibrand-koncern til i højere grad at positionere sig under Sinnerup-brandet som ét bærende varemærke. Den øvelse har vist sig at bære frugt, og sidste år oplevede selskabet således en fremgang på egne produkter på 20 pct.
– Den markante udvikling slår nu for alvor igennem på bundlinjen, og vi forventer, at vi nu for alvor kan trykke på speederen i forhold til vækst nationalt som internationalt, skriver boligkædens ledelse i sin beretning.
Således er det da også forventningen, at indeværende år trods ”fortsat kaoslignende tilstande grundet Covid-19”, udmønter sig i et forbedret driftsresultat og en ditto egenkapital, og også på produktfronten er der ifølge kæden selv gode ting i vente.
– Vi har strammet op på designprocesserne og vil inden for boligens univers lancere flere tidløse kvalitetsmøbler, som har potentiale til at blive kommende designikoner og dermed lægger sig op ad tidens ånd omkring ansvarlighed i forhold til produktion og levetid, lyder det i årsrapporten.
mio. kr. | 2020 | 2019 |
---|---|---|
Bruttofortjeneste | 40,5 | 33,6 |
Resultat før finansielle poster | 2,4 | - 6,6 |
Resultat før skat | 1,7 | - 7,4 |
Årets resultat | 1,3 | - 5,7 |
Balancesum | 92,0 | 86,4 |
Egenkapital | 34,5 | 33,2 |
Gns. antal ansatte | 111 | 117 |
Regnskabsåret blev afsluttet 31. december 2020. |