Opkøb sikrer Dovista tysk fodfæste og 1000 nye ansatte
Med opkøbet af Weru Group har VKR-ejede Dovista nu fået foden helt inden for på det tyske marked.
– Weru Group er en ledende producent af facadevinduer og -døre i Tyskland. Efter en positiv dialog fremsatte vi vores ønske om, at Weru Group bliver en del af vores familie af stærke brands. Opkøbet betyder, at Dovista træder ind på det tyske marked med en virksomhed, der allerede er godt positioneret, udtaler Dovista-direktør Allan Lindhardt Jørgensen i en pressemeddelelse.
Han peger på, at Weru og Dovista er et godt match, både når det kommer til geografi og produkter, og at begge virksomheder desuden har en lang historie som leverandører af facadevinduer og -døre.
– Med opkøbet tilføjer vi en velrenommeret tysk producent af facadevinduer og -døre med hele 175 års erfaring til vores eksisterende brandportefølje. Weru Group og gruppens to brands, Weru og Unilux, har et bredt produktsortiment, som komplementerer vores eksisterende produkter rigtigt godt, lyder det fra direktøren.
Fortsætter offensiven
Opkøbet understreger Dovistas offensive strategi, som senest bød på januar-opkøbet af schweiziske Arbonia, der styrkede selskabets tilstedeværelse i Centraleuropa, og som også var første skridt ind på det tyske marked. I samme ombæring fortalte Allan Lindhard Jørgensen, at fremtiden meget nemt kunne byde på yderligere tysk konsolidering.
– Tyskland er eksempelvis et helt oplagt område for os. Vi har allerede en lille smule eksport, og en mulighed gennem Arbonia der er til stede med brandet Wertbau, men det er stadig et meget stort – og meget fragmenteret – marked, så der har vi en stor interesse i at se, om der er muligheder for konsolidering, lød det i januar fra Dovista-direktøren.
Nu har den danske vindueskæmpe altså opkøbt en producent, der har Tyskland som eneste kernemarked, og dermed har man ikke alene fået et stort ønske opfyldt men også sikret sig mere end 1000 nye medarbejdere og en ekstra årlig omsætning på 1,17 mia. kr.
– Opkøbet giver Dovista et solidt fodfæste i Tyskland, men det er vores konstante fokus på at skabe synergier på tværs af alle vores brands, som gør det muligt for os at lykkes med vores ambition, fastslår Allan Lindhardt Jørgensen.