SKI anerkender bekymringen hos Scan Office: "Situationen er svær"
SKI kan udemærket godt forstå den situation, som mange virksomheder befinder sig i for øjeblikket.
De pressede handelsruter gør, at priserne på fragt og råvarer stryger i vejret. Det går udover de virksomheder, som har indgået kontrakter med staten om levering af produkter til en fast pris. Forleden bragte vi en historie med Scan Office, som på grund af de stigende råvarerpriser bliver nødt til at levere med tab.
Det er en problemstilling, som SKI, der står for en del af indkøbsaftalerne med det offentlige, anerkender.
- Udbudsloven har ikke meget fleksibilitet, men vi har en åben og ærlig dialog med leverandører. Situationen er svær, og det er vi med på, siger Rasmus Lund Kongsgaard, markedsdirektør hos SKI, til Kommunefokus.
Kontrakterne løber typisk i en 4-årig periode, og det vækker udfordringer, når man har indgået kontrakter i perioden før, den verserende virus satte verden i opbrud.
Direktør: De kan ikke seriøst bede om bod
I øjeblikket foregår der en dialog mellem SKI og blandt andet Scan Office.
Håbet er, at de offentlige kunder vil acceptere den ekstraordinære situation, som virksomheden står i.
Kommunerne, regionerne og staten har ellers mulighed for at gøre brug af misligholdelsesbeføjelser og bodsbestemmelse, som i praksis betyder, at virksomheder kan risikere at skulle punge ud for, at de ikke kan levere de aftalte produkter til rette tid.
- Vi har en udmærket dialog med SKI, men de har også en masse juridiske bestemmelser, som de er forpligtet af. Men jeg håber, at de vil acceptere en force majeure. De kan jo ikke seriøst bede om bod, når det er så svært at få vores produkter leveret, siger Finn Viggo Nielsen.
Leverandører kan under coronapandemien påberåbe sig force majeure, hvis det er umuligt at skaffe den pågældende vare. Det skal dog være en ekstraordinær svær situation, og det skal bevises, at varerne ikke er til at få fat i. Under pandemien er force majeure endnu ikke trådt i kraft.
Selvom SKI forstår situationen, fortæller Rasmus Lund kongsgaard, at det er svært at gøre meget, når kontrakterne er indgået.
SKI opfordrer til ikke at kræve bod
Udbuddene har været i konkurrence, og hvis man laver lempelser i det aftalte, vil det være en fordel for de virksomheder, som har vundet dem.
Det er kommunerne, regionerne og staten, som kan opkræve penge, hvis de aftalte produkter og ydelser ikke bliver leveret. Her håber SKI-direktøren dog på forståelse for leverandørerne.
- Vi opfordrer kunderne til ikke at opkræve bod i de situationer, hvor varerne kan være forsinket. De er jo heller ikke blinde for, hvad der sker rundt omkring i verden. Man kan jo dårligt åbne en avis uden, at der står noget om forsyningsudfordringer, siger Rasmus Lund Kongsgaard.
Han bemærker også en vigtig grund til, at man bruger et middel som dette.
- Når man kræver bod, er det jo normalt for at korrigere en adfærd. Men du kan jo ikke korrigere en adfærd, hvis det tager fire måneder at fragte en vare fra Asien til Europa.
Martin Lund kongsgaard opfordrer samtidig de offentlige kunder til at tænke langsigtet, når de kigger på deres varelager. God planlægning kan ifølge ham løse nogle af de udfordringer, der kan opstå med levering.