23948sdkhjf

Jysk har sat sig mellem to stole

Den danske møbel- og sengetøjsgigant har langt fra fået den ventede succes i Kina. Dele af sortimentet, fx havemøblerne, har slet ikke kinesernes interesse.
I Shanghai slog Jysk i april 2010 dørene op for sin første butik i Kina, og dengang lød meldingen, at der ville være plads til mindst 500 Jysk-butikker på det kinesiske marked.

Læs også: Lars Larsen rykker ind i Kina

I dag, to år senere, er der blot åbnet ni, og i et interview med dagbladet Børsen erkender adm. direktør Jan Bøgh, at strategien er slået fejl.

- Vi plejer at ramme noget bedre, når vi går ind på et nyt marked, og især er det gået galt i forhold til markedsføring, da Jysk slet ikke har fået skabt den synlighed, der ellers har været kendetegnende for vores butikker i Europa, siger han til avisen.

Fokus på mindre butikker udenfor Shanghai
Ifølge Børsen består problemet hovedsageligt i, at Jysk, populært sagt, har ”sat sig mellem to stole”. Jysk er ikke et attraktivt middelklasse-brand som Ikea, og samtidig er varerne for dyre til den kinesiske lavindkomstgruppe.

Jan Bøgh fortæller, at de første to år i Kina har vist, at dele af Jysks sortiment slet ikke er interessant for kineserne, og et led i den fremtidige strategi bliver derfor at ændre på varesammensætningen. Målgruppen er fortsat den hastigt voksende kinesiske middelklasse.

Desuden vil man prøve sig frem med mindre butikker, der ligger tættere på kunderne – og ikke nødvendigvis i Shanghai-området, hvor konkurrencen er meget hård.
Læs mere om: Jysk
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093