Fritz Hansen fordobler på bundlinjen
Efter nogle svære år lysnede det omsider for Fritz Hansen i 2011.
"Minuscule", designet af Cecilie Manz, er det sidste skud på stammen i produktudviklingen hos Fritz Hansen. Konceptet består af en polstret skalstol og et loungebord.
Under krisen faldt firmaets nettoomsætning voldsomt og udgjorde blot 400 mio. kr. i 2010. Siden er det dog lykkedes at skabe ny fremgang, og det nyligt offentliggjorte 2011-regnskab viser en samlet omsætning på knapt 433 mio. kr.
Medarbejderantallet er løbende reduceret fra gennemsnitligt 279 i 2008 til 175 i 2011, og tilpasningerne – kombineret med det voksende salg – betød, at Fritz Hansen kunne øge sit resultat fra 13,4 mio. kr. i 2010 til 28,7 mio. kr. i 2011 – altså mere end en fordobling. Dermed er overskudsgraden igen tæt på at være tocifret.
I sin årsrapport fastslår Fritz Hansen, at omsætning såvel som resultat er i overensstemmelse med det budgetterede, og ledelsen fremhæver endvidere, at periodens pengestrøm fra driften beløb sig til 56 mio. kr.
I det nye regnskabsår, der blev indledt den 1. januar, forventer virksomheden ” moderat vækst i omsætningen og et forbedret resultat ”.