23948sdkhjf

Troldtekt håber på grønt tysk kanslervalg

Troldtekt vokser massivt i Tyskland - og forventer yderligere fremgang, hvis bæredygtighed kommer højere på agendaen med en ny tysk regering.

Det skriver DI Business.

En ny tysk regering skal helst sætte ekstra fokus på bæredygtighed og digitalisering, når det sidste kryds bliver sat ved kanslervalget den 26. september. Det håber virksomheden Troldtekt, der er midt i tysk væksteventyr, hvor salget af virksomhedens byggematerialer til blandt andet skoler og institutioner vokser med op til 50 procent hvert år.

- Vi følger med i valgkampen og kan se, at de forskellige partier har bæredygtighed og digitalisering som fælles agenda. Men der er naturligvis forskelle på, hvordan partierne vægter de to temaer. Vi gør faktisk en del for at få det højere op på agendaen, fortæller Troldtekts chef for Tyskland Jesper Kvist og uddyber:

- Vi deltager i foredrag og events sammen med eksempelvis Den danske Ambassade i Tyskland, hvor vi præsenterer danske bæredygtige løsninger overfor tyske arkitekter og myndigheder. Og vi snakker også en del om behovet for øget digitalisering.

Fra Hamborg til resten af Tyskland

Jesper Kvist har haft ansvaret for Troldtekts eksport til Tyskland siden 2015, der fra en salgsafdeling i Hamborg er vokset til Berlin, München, Düsseldorf og Stuttgart, hvorfra virksomhedens rådgivere og salgskonsulenter har kontakt til kunderne.

Hamborg blev et stærkt afsæt, fordi delstaten havde sat omkring 9 mia. euro af til at renovere og bygge skoler. Det skabte et marked for virksomhedens lydabsorberende plader af træbeton, hvor virksomhedens største udfordring faktisk blev at håndtere den store efterspørgsel.

- Vi har ikke konkurreret på pris, men netop på at vores produkter kan noget andet, nemlig at de er bæredygtige og at de sikrer et sundt indeklima. Det har været en fordel, siger Jesper Kvist.

Telefax og papirbreve lever stadig

En løbende udfordring er dog Tysklands digitalisering eller mangel på samme. Det gælder lige fra at det mobile netværk ikke dækker alle dele af landet, til lav båndbredde på internettet, samt at fakturering af ordrer stadig tit ønskes pr. telefax eller fysisk brev.

- Det betyder eksempelvis, at vores kunder står med en udfordring, når fakturaen fra os er 10 dage undervejs som brevpost – og de f.eks. har 14 dages betalingsbetingelser, fortæller Jesper Kvist.

Han håber derfor, at en ny tysk regering speeder digitaliseringen op i de kommende år.  Virksomheden har samtidig brugt sine danske digitale erfaringer til markedsføring.

- Vi har været meget aktive på de sociale medier ved bl.a. også at bruge Tysklands pendant til LinkedIn, Xing. Det har øget kendskabet til vores brand og vores produkter. Og det har gjort, at vi er et efterhånden kendt navn i hele landet. På det område er tyske virksomheder ikke særligt aktive, så her har vi opnået et forspring, selv om vores konkurrenter kan være større virksomheder, siger Jesper Kvist.

Troldtekts fortsatte vækst i Tyskland kræver flere medarbejdere – men foreløbigt har det været muligt at finde de rette folk via det netværk virksomheden har opbygget rundt i landet. Jobopslag har ikke givet Troldtekt noget, fortæller Jesper Kvist.

DI: Grønt byggeri er et attraktivt vækstmarked

Troldtekts fokus på bæredygtighed i Tyskland har et stort potentiale, som den øvrige byggebranche også kan bruge som afsæt, vurderer DI’s chef i Tyskland, Robert P. Perz. Tysklands klimamål er at reducere CO2-udledningen med 60 procent i 2030, hvor byggeriets udledning står for en tredjedel.

- Derfor er fokus på byggeriet øget, og kravene til branchen er skærpet væsentligt. Landet har mere end 20 millioner bygninger, hvor renovering er i høj kurs, efter årelang offentlig debat om  klima og ressourceforbrug. Derfor er bæredygtighed og energieffektivitet på agendaen, hvor bygherrer og ejendomsudviklere skruer op for klimakrav til leverandører. Det kræver teknologi og erfaring i den grønne omstilling, hvilket kan give danske virksomheder en fordel, siger han.

Tyskland har vedtaget incitamentsordninger som Der Nationale Aktionsplan Energieeffizienz (NAPE), der skal fremme den grønne omstilling. Og der er lige nu et tomrum, som byggebranchen kan udfylde.

 - Det er et vækstmarked med attraktive muligheder for hele værdikæden i den danske byggebranche, som  har årelang ekspertise og erfaring på det grønne område, siger Robert Perz.

 

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.141