Frygtede for virksomhedens overlevelse – så gangede han bundlinjen med 22
Da møbelproducenten Top-Line sidste maj tog hul på regnskabsåret 2020/21, var medejer og adm. direktør Svend Ø. Pedersen ikke ligefrem jubeloptimist.
– På det tidspunkt var vi hårdt ramt af nedlukninger. Blandt andet havde de polske myndigheder lukket en af vores fabrikker på grund af et par syge medarbejdere, så vi havde 300 ansatte sendt hjem på vores regning, og vi stod i en situation, hvor vi måtte overveje, hvor lang tid vi overhovedet kunne overleve, hvis der ikke kom noget i kassen, fortæller direktøren til Wood Supply.
At Top-Line overlevede og mere til står klart i det netop offentliggjorte årsregnskab. Her er virksomhedens bruttofortjeneste vokset fra 55,6 mio. kr. til 65,8 mio., mens resultatet efter skat er mere end 22-doblet. Helt præcist lander årets bundlinje på 11,6 mio. kr., hvilket altså er en markant forbedring af 2019/20-resultatet på 531.548 kr.
– Lige så hurtigt, som det gik ned af, kom det tilbage med et stærkt salg i butikkerne, da folk var forhindret i at bruge penge på rejser og restaurantbesøg, fortæller Svend Ø. Pedersen.
Han peger på, at væksten er trukket bredt på tværs af segmenter og markeder.
– Men Tyskland har været lidt i slæbegear som følge af længerevarende lukning af de fysiske butikker – de ligger stadig lidt efter, men er på vej tilbage nu, lyder det.
Skruet op for kapaciteten
Markedets hastige tilbagekomst betød, at Top-Line i november besluttede at skrue op for kapaciteten og udvide den ellers ganske nye fabrik i polske Sweibodzin fra 1.000 til 3.000 kvm.
– Her satte vi simpelthen turbo på at udvide og også få flere folk ind, så vi gør hvad vi kan for at følge med efterspørgslen, fortæller Svend Ø. Pedersen.
Alligevel må man som snart sagt alle i branchen i øjeblikket finde sig i længere leveringstider og heftigt stigende priser på råvarer.
– Når det kommer til prisstigningerne, er der kun et at gøre, og det er at lægge dem over på næste led, så det bliver forbrugerne, der må betale for det. Det skaber selvfølgelig nogle udfordringer i forhold til kontrakter, men vi står jo reelt i en force majeure-situation, vurderer møbeldirektøren, der da også oplever at blive mødt med forståelse.
– Det er jo alle brancher, der efterhånden er ramt, og vi oplever stor forståelse i markedet, både når det kommer til stigende priser og de lange leveringstider, fortæller han.
Den tårnhøje efterspørgsel ser han for nuværende ingen tegn på, er ved at aftage, og selvom Svend Ø. Pedersen nødigt vil kaste sig ud i den svære disciplin at spå om fremtiden, vil han ikke afvise, at pandemien har smittet mere permanent af på forbrugsmønstrene.
– Det er vanskeligt at sige noget med sikkerhed, men man kunne måske forestille sig, at folk er blevet mere opmærksomme på, at det kan være dejligt at holde ferie hjemme, og der derfor generelt vil blive brugt flere penge på boligindretning. Man kan i hvert fald håbe, lyder det.
mio. kr. | 2020/21 | 2019/20 |
---|---|---|
Bruttofortjeneste | 65,8 | 55,6 |
Driftsresultat | 15,5 | 5,9 |
Resultat før skat | 15,4 | 0,86 |
Årets resultat | 11,6 | 0,53 |
Balancesum | 106,3 | 83,4 |
Egenkapital | 46,6 | 34,3 |
Gns. antal ansatte | 334 | 337 |
Regnskabsåret blev afsluttet 30. april 2021. |