Tosidet strategi for dansk møbeleksport
Udenrigsministeriet kigger både mod nær og fjern i den strategiske udvikling af møbeleksporten.
Klaus Hell, der er global teamleader for møbler og design i Eksportrådet, er heller ikke i tvivl om, at de traditionelt største markeder også skal have stor opmærksomhed fremover. Men samtidig slår han fast, at den danske møbelbranche også skal tage den næste bølge af lukrative vækstmarkeder alvorligt.
- Der er et kæmpepotentiale i BRIK-landene, og de lande, som vi kalder ’Next Eleven’, siger Klaus Hell til Udenrigsministeriets blad, Eksportfokus.
Han peger på, at den positive økonomiske udvikling i eksempelvis Brasilien gør, at de brasilianske møbelproducenter satser stort i disse år. Desuden fremhæver han Tyrkiet, Mexico og Sydkorea som interessante for danske møbeleksportører.
Strategien skal favne både nære og fjerne markeder
Men at opbygge en stor eksport til disse nye lande sker naturligvis ikke fra den ene dag til den anden, og der ligger et stort stykke arbejde forude. Af de nævnte lande er eksporten længst fremme i Sydkorea med et samlet salg på godt 45 mio. kr. Det rakte til en 30. plads i 2011.
Ifølge Klaus Hell er der mange, der vil have en del af disse lukrative vækstmarkeder, og derfor er der behov for en langsigtet og målrettet strategi fra de danske møbeleksportørers side – en strategi der både favner nær og fjern:
- Samtidig med, at vi bliver dygtigere til at vælge de nye vækstmarkeder ud, skal vi fortsat have et stærkt fokus på nærmarkederne, siger Klaus Hell og nævner Polen som et vigtigt nærmarked.
Brancheformand: Kig på Hamburg
Formand for brancheforeningen Møbel+Interiør, Nils Knudsen, foreslår, at man tager et grundigt kig på Hamborg – en by med knapt to millioner indbyggere inklusive opland.
Nils Knudsen mener, at branchen bør oprette et udstillingshus i stil med Det Danske Hus i Paris.
- Vi har en fantastisk god platform i Paris med Det Danske Hus i hjertet af byen. Noget tilsvarende i Hamborg vil hjælpe danske virksomheder til at vise deres produktion frem og møde kunderne i optimale rammer, siger Nils Knudsen, og Klaus Iversen Hell synes om idéen:
- Der er ingen tvivl om, at det også er vigtigt med et stærkt fokus på nærmarkederne. Jeg kan sagtens forestille mig et Dansk Hus i Hamborg. Danske møbler har en imageposition, som det kan være fornuftigt at præsentere fysisk, siger han.