23948sdkhjf

Værdifulde input til produktudviklingen

Interiørvirksomheden Frost A/S har netop afsluttet sit samarbejde med studerende fra TEKO’s møbellinje i Innovation Cup. Det kom der flere spændende produktforslag ud af.
Vinderproduktet ved den 23. udgave af Innovation Cup blev en svævende stumtjener (se foto i bunden af artiklen).

To studerende fra VIA UC, TEKOs møbellinje, ramte præcist ved at skabe et anderledes produkt, som passer perfekt til Frost A/S, der med vægt på design leverer interiør til kontraktmarkedet samt en lang række bolig- og interiørbutikker i ind- og udland.

- Den effekt, vi gerne vil have ved et nyt produkt, er aha-oplevelse, og at det har en berettigelse i markedet. Det får vi netop her, sagde direktør Hans Jørgen Frost, da han forleden kårede de to TEKO-studerende Melinda Allermann og Marianne Kleis Jensen som vindere af Innovation Cup 23.

Ved samme lejlighed vandt Signe Hytte og Bettina Duelund prisen for bedste innovationsforløb. Begge vinderhold fik pengepræmier, og som en ekstra cadeau inviterede Hans Jørgen Frost de fire studerende med til den kommende vinters møbelmesse i Köln.

Bøjle med indbygget funktion
Den vindende stumtjener hænger i loftet, hvorfra en række skulpturelle bøjler placeres nedad i forlængelse af hinanden. Bøjlernes form betyder, at de kan bruges både som bøjle og knag. Bøjlerne kan også benyttes traditionelt, hvis man foretrækker at hænge dem på en almindelig garderobestang.

Melinda Allermann og Marianne Kleis Jensen beskrev til præsentationen, hvordan stumtjeneren kan bruges i både private hjem og offentlige rum; eksempelvis i et venteværelse, hvor også børn kan nå en knage.

- Vinderne har lavet en grundig analyse, som dokumenterer, hvorfor produktet har en eksistensberettigelse. Desuden har de arbejdet grundigt med farver og materialer, så de har skabt et produkt der er nyt samtidig med, at det spiller perfekt sammen med vores øvrige design, forklarer Hans Jørgen Frost, som er imponeret over niveauet hos alle de deltagende grupper.

Der er også stor tilfredshed med resultaterne hos projektleder Finn Christensen fra Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning, som står bag Innovation Cups:

- Niveauet har været rigtig højt og der er lavet nogle fantastisk gode forslag til Frost A/S. Vindergruppen har været igennem en lærerig proces og skabt en bøjle med en indbygget funktion, nemlig knagen. Det er rigtig flot, lyder det fra projektlederen.

Forberedelse til fremtiden
For de to vindere har det først og fremmest handlet om at sætte sig grundigt ind i Frosts værdier for at skabe et produkt, som passer til virksomheden.

- Vi har lært rigtig meget ved at skulle indleve os i virksomheden. Derfor har det været godt at arbejde sammen, fordi vi har kunnet trække på hinanden og se på ideerne fra flere vinkler, fortæller Melinda Allermann.

Innovation Cup 23 var generelt karakteriseret af grundighed og designforslag på højt niveau. Alle grupper havde tydeligvis gjort meget ud af behovsanalyser og forarbejde. Samtidigt var markedsføring og præsentationen i butikkerne også med i de studerendes overvejelser. Uddannelsesleder Pia Vejrup Larsen fra VIA UC, TEKO forklarer, at det ikke er tilfældigt, at alle grupperne kom så langt omkring.

- Det er vigtigt, at vores studerende får tænkt ideerne helt til ende, så de står stærkt, når de skal præsentere design for en virksomhed. I dag har vi set, at de behersker designudvikling, men også har stor forståelse for at realisere et produkt, siger Pia Vejrup Larsen og glæder sig over gruppernes professionelle markedsføringsmateriale, flotte visualiseringer og prototyper af høj kvalitet.

Og Hans Jørgen Frost – ja, han er helt enig:

- Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at alle deltagerne i denne Innovation Cup bliver værdifulde medarbejdere i branchen.

Om Innovation Cup
Innovation Cup afholdes af Development Centre UMT og Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning i samarbejde med uddannelsesinstitutioner og virksomheder.

På få uger får bolig- eller beklædningsvirksomheder udviklet nye designs af bl.a. designere, arkitekter og studerende fra design‐, arkitekt‐ og produktionsteknologiuddannelser. I tværfaglige grupper arbejder de involverede med en konkret opgave, direkte afledt af virksomhedernes behov for design‐ og produkt- eller konceptudvikling.

Formålet med Innovation Cup er at udbygge og sikre samarbejdet mellem virksomheder og uddannelsesinstitutioner i Danmark. Samtidig er Innovation Cup med til at promovere nyt, dansk design og synliggøre danske virksomheders innovationsevne.
Se mere på www.innonetlifestyle.com


Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078