Investering i træproduktion skaber vækst
Da Expedit i begyndelsen af 2011 søsatte en ambitiøs vækststrategi, var én af grundstenene at investere for at bevare produktion i Danmark. Det har givet pote.
- Det giver mening for os og vore kunder, at vi fastholder en stor del af vores produktion i Danmark, siger Steen Bødker, administrerende direktør i Expedit.
Men søsætningen af den nye vækststrategi har givet koncernen en tiltrængt energiindsprøjtning og troen på, at den negative udvikling kunne vendes.
Og med årsregnskabet for 2011, som viser en vækst på 14 procent og en god ordretilgang i de første måneder af 2012, er optimismen intakt hos Expedit.
Robotstyret pladelinje og ny træproduktion
En grundsten i Expedits vækststrategi har været at fastholde og investere i produktion på sine fabrikker i Hadsten og Ulstrup.
Over de sidste par år er der investeret tocifrede millionbeløb i at automatisere og effektivisere stålproduktionen med blandt andet en spritny, robotstyret pladelinje, der kører døgnet rundt, og i at udvikle en ny træproduktion, der blev etableret i foråret 2010.
Ved at fokusere på mulighederne og på at gennemføre millioninvesteringer i træproduktion er det lykkedes at rykke ved detailhandlens opfattelse af Expedit, der traditionelt er blevet set som en virksomhed, der producerer butiksinventar i stål og sælger kundevogne.
Ifølge Steen Bødker fremstår Expedit i dag i langt højere grad som en totalleverandør, der både tilbyder kreative og spændende butiksløsninger, lyssætning, gulve og meget andet. Det har også åbnet døre til brancher, hvor Expedit ikke tidligere har været repræsenteret.
Nye muligheder
Netop opdyrkningen af nye markeder er en anden grundsten i Expedits vækststrategi. Med de muligheder, som træproduktionen giver, er døren til de mere kreativt funderede kunder åbnet på vid gab inden for det segment, som Expedit kalder ”Fashion & lifestyle”. Disse kunder tager nu i stigende omfang kontakt til Expedit, når der skal udvikles og produceres nye butiksløsninger.
Og går man en tur i Expedits træproduktionshaller, er det også helt tydeligt, at kunderne har taget de nye muligheder til sig. Her er travlt, og det kan både ses, høres og fornemmes.
- Vi mærker helt tydeligt, at kunderne får øjnene op for vores ekspertise på området og i stigende omfang efterspørger vores produkter. Blandt andet leverer vi til Jysk, Coop, Dansk Supermarked og Plantorama, siger produktionsleder, Michael Jensen, mens han og koordinator, Thomas Overgaard, viser rundt i produktionen.
- Og det stiller naturligvis krav til os. Fx har vi løbende ansat flere medarbejdere og investeret i nye maskiner, der effektiviserer og forbedrer produktionen, kvaliteten og fleksibiliteten. Det er en rigtig spændende udvikling, vi er inde i, fortsætter han.
Mere uafhængige af underleverandører
Turen går også forbi det nye laminatanlæg, der bruges til at lime de mange forskellige typer laminater på store MDF-plader. Thomas Overgaard siger:
- Fordelen ved, at vi råder over så mange led i fremstillingsprocessen, er, at det gør os fleksible og giver os mulighed for at reagere hurtigt over for kundernes ønsker. Det betyder også, at vi er mere uafhængige af vores underleverandører, selvom vi naturligvis stadig gør brug af vores netværk af gode samarbejdspartnere.
- Samspillet mellem vores stål- og træproduktion giver kunderne virkelig gode muligheder for at få udviklet nogle spændende indretningsløsninger. Vi laver både løsninger, der er tilpasset standardsystemer, men også kundetilpassede specialløsninger, tilføjer han.
Rundturen slutter i et hjørne af den største af hallerne, hvor et udsnit af det nye Jysk City-koncept med al tydelighed viser nogle af de mange muligheder, som træproduktionen tilbyder. Her er disk, portaler, borde, hylder, reoler, bagplader og kampagneborde specielt udviklet til den danske møbel- og sengetøjskæde, der åbnede sin første Jysk City-butik i Stockholm den 15. marts.