Op ad bakke for Jysk i Kina
Møbel- og sengetøjskæden har ikke formået at overføre succesen fra Europa til det gigantiske kinesiske marked.
- Vi plejer at ramme bedre, når vi træder ind på et nyt marked, konstaterer Jysks direktør Jan Bøgh overfor Berlingske Tidende.
Strategi gås efter i sømmene
Den danske møbel- og sengetøjsgigant har dog ikke tænkt sig at give op i Kina og er derfor ved at gå sin strategi efter i sømmene. Det har nemlig vist sig, at de metoder der har været en stor succes for Jysk i Europa ikke umiddelbart kan overføres til de kinesiske forbrugere.
Først og fremmest har det været problematisk for Jysk at markedsføre sig som et billigt mærke på det kinesiske marked. Kineserne er nemlig ikke interesserede i billige vestlige produkter, og derfor vil Jysk nu forsøge at introducere et dyrere sortiment i Kina.
Også kædens markedsføring vil blive forsøgt tilpasset i Kina. De traditionelle tilbudsaviser har vist sig at have en lavere effekt i Kina, og tv-reklamer har været for dyre.