Inventarproducent høster digitaliseringsfrugter midt i forsyningskrisen
Hos den Hadsten-baserede inventarproducent Expedit har man i en årrække haft fokus på automation og digitalisering. Nu høster man frugterne i en tid, hvor eksplosive prisstigninger på råvarer og energi gør tilværelsen ekstra udfordrende.
– Det er generelt omkostningstungt at producere varer i Danmark, og for at holde omkostningerne nede og således fremstille konkurrencedygtige varer, digitaliserer og automatiserer vi derfor processer, hvor det giver mening, fortæller Frank Andersen, projektkoordinator hos Expedit.
Kort forinden pandemien brød ud, fik Expedit installeret smarte sensorer på flere maskinlinjer i produktionen, og ifølge Frank Andersen har det betydet et datagrundlag, der nu hjælper inventarproducenten til bedre at tackle både prisstigninger og mangel på arbejdskraft.
Bedre flow, færre fejl
– Helt konkret registrerer sensorerne, når en maskine holder stille, og al data herfra bliver automatisk indsamlet og analyseret i platformen Opticloud – og herefter kan jeg så lave en mere dybdegående analyse med fokus på områder, som vi gerne vil undersøge yderligere, forklarer han.
Det kan blandt andet være at kigge nærmere på stopårsagerne, som bliver registret manuelt af operatører ved maskinerne.
– Med løsningen har vi således kunnet analysere os frem til, hvilke knapper vi kan skrue på for at opnå et bedre flow og minimere fejl, siger Frank Andersen.
Han peger på, at det har taget tid at digitalisere produktionen, og at det har krævet løbende tilpasninger og vurderinger at indkøre de smarte sensorer, da der ikke findes one-size-fits-all-løsninger. Men nu kan Expedit altså høste den vigtige data og frugterne af digitaliseringsindsatsen på det bedst tænkelige tidspunkt forsyningskrisen taget i betragtning.
– Og nu er vi der, hvor vi udover at fortsætte de løbende effektiviseringstiltag og fejlminimering har datagrundlaget til at kunne træffe større beslutninger om eksempelvis automatisering og investeringer, slutter projektkoordinatoren.