Omsætningsvækst og online-fremgang hos Ikea
På trods af et regnskabsår, der har været præget af til tider lukkede varehuse og dertil forskellige restriktioner, har Ikea haft et stærkt 2020/2021.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra kötbullar-giganten, hvor de offentliggør nøgletal for seneste regnskab. Her går Ikea Danmark frem på omsætningen, så den nu er på 4,9 mia. kr., hvilket er en lille fremgang på 2 procent fra i fjor.
Samtidigt går de fra 349 mio. kr. til 342 mio. kr. på bundlinjen, så altså en lille tilbagegang.
Ifølge adm. direktør Johan Laurell har året været hårdt grundet nedlukninger og forsyningsvanskeligheder, og derfor er han tilfreds med resultatet.
- Ovenpå endnu et år hvor coronapandemien har givet udfordringer, skylder vi en enorm tak til vores medarbejdere for deres evne til igen at omstille sig omstændighederne og yde en ekstraordinær indsats i fællesskab. Det flotte resultat er i høj grad skabt af dem. De har overkommet en masse udfordringer ved at finde nye løsninger lynhurtigt i en tid, hvor vi har måttet tilpasse os kundernes ændrede handlemønstre og efterspørgsel. Vi står klar til at investere yderligere i nye services og i en bæredygtighed fremtid, som fortsat er en grundlæggende prioritet for Ikea, siger Johan Laurell.
Stor indtjening online
De nye løsninger på udfordringerne indebærer blandt andet et øget fokus på onlinesalg da varehusene måtte holde lukket, og i det forgangne år har onlinesalget da også udgjort en tredjedel af den samlede omsætning, hvilket kommer i forlængelse af, at de sidste år gik 57 procent frem på onlinesalget.
Det er noget, som de også fremover vil satse på.
- Vi vil fortsætte med at udvikle kundeoplevelsen både fysisk og online. De forskellige kanaler skal komplimentere hinanden og give kunder mulighed for at handle lige dér, hvor de foretrækker at møde os. Vi har udviklet vores varehuse til at blive endnu mere relevante for vores kunder og introduceret nye services løbende, som skal gøre det nemmere og mere fleksibelt at handle i Ikea, siger Johan Laurell.
Udover de flotte tal lægger Ikea også selv vægt på deres fokus på at blive mere bæredygtig. De henviser til deres plan om at blive klimapositiv i 2030.
- Vi er på en rejse mod at blive en klimapositiv virksomhed i 2030. Det indebærer, at vi som virksomhed er en del af løsningen på klimaets udfordringer og er med til at skabe et bedre og mere bæredygtigt liv for de mange mennesker - både på kort sigt og for kommende generationer. Vi har i indeværende år omdannet vores arealer omkring varehusene til vild natur med fokus på biodiversitet, vi har lanceret genbrugsservices og øget vores salg af mere bæredygtige produkter. Vi stræber efter hele tiden at gøre vores egen drift grønnere og inspirere kunderne til at leve bæredygtigt i hjemmet. For os handler det om at skabe en bevægelse, som leder frem mod en mere bæredygtig fremtid, siger Johan Laurell.