23948sdkhjf

Dyre møbelkæder dumper i ’grøn’ test

Organisationen Verdens Skove har undersøgt møbeludvalget i 15 forskellige kæder, og konklusionen er klar: Coop er er klart bedst, når det kommer til møbler i bæredygtigt træ.
- Når man sælger en havestol til 15.000 kr., bør man også have råd til at tænke miljøet med. Bæredygtighed er kommet på dagsordenen verden over. De danske designkæder har sovet i timen, og det er på tide, at de vågner op.

Det siger Jan Graversen, næstformand i Verdens Skove (tidligere Nepenthes), som netop har offentliggjort sin årlige liste over butikskædernes udvalg af møbler i certificeret træ.

Coop og Jysk klarer sig bedst
Designbutikker som Bolia, Daells Bolighus og Paustian er alle havnet på Verdens Skoves ’sorte liste’, fordi de sælger møbler i ikke-certificeret træ.

Søger man en havestol i bæredygtig træ, er det bedste bud Coop eller Jysk, lyder konklusionen i undersøgelsen, der har gennemgået udvalget i 15 forskellige kæder. Coop er som den eneste virksomhed i undersøgelsen kommet på den ’grønne liste’, fordi virksomheden udelukkende sælger havemøbler med miljømærket FSC. Desuden belønner kæden køb af FSC i deres fordelsklub, hvilket er et nyt tiltag, der differentierer FSC på markedet.

Coop lå også øverst på listen de tidligere år, hvor Verdens Skove har gennemført tilsvarende undersøgelser. Detailkæden har klar oplysning til forbrugerne og en langsigtet strategi om udelukkende at sælge FSC-mærkede træprodukter, og det er årsagen til topplaceringen.

Indendørsmøbler halter bagefter
Mens flere og flere butikker sælger FSC-mærkede havemøbler, er trenden stadig ikke slået igennem på indendørsmøbler. Kun Jysk har i undersøgelsen markeret sig på indendørsmøbler.

- Nogle virksomheder har måske en opfattelse af, at det kun er tropisk træ, der skal være bæredygtigt, men FSC-mærket dækker også europæiske træsorter som birk og eg – og de skove, der leverer det træ, har også brug for beskyttelse. Den eneste reelle løsning er at have en 100 procent FSC-strategi, mener Jan Graversen.

Han understreger, at der er forskel på, hvor langt de enkelte virksomheder er i de tre kategorier. Nogle af virksomhederne på den sorte liste arbejder for eksempel allerede på at få mere FSC i butikkerne, men mangler stadig lidt vej. Se derfor også efter pointene, da de viser mere præcist, hvor langt den enkelte virksomhed er.

Ikea klarer sig dårligt igen
Den svenske møbelgigant Ikea havner på den ’sorte liste’ igen, fordi de ikke vil oplyse forbrugerne om, hvilke møbler der er FSC-mærkede.

- Ikea mener, at vi skal stole på dem, når de siger, at de har en god miljøprofil. Men det hjælper jo ikke særligt meget, når vi ved, at en stor del af deres møbler ikke er FSC-mærkede. De burde som minimum oplyse, hvilke møbler der er miljømærkede, så forbrugeren kan følge sin egen samvittighed, siger Jan Graversen.

LISTERNE
Den sorte liste
Biva -2 point
Bolia -2 point
Mandalay -2 point
Paustian -2 point
Daells bolighus -1 point
Ikea -1 point
Bauhaus 3 point
Silvan 6 point
Bygma 7 point
Idemøbler 7 point

Butikkerne på den sorte liste har slet ingen eller kun få FSC-mærkede havemøbler. Derudover oplyser de slet ikke, eller kun i begrænset omfang, om FSC i deres butikker eller på deres hjemmeside.

Den gule liste
Bilka 9 point
Ilva 9 point
Trip Trap 9 point
Jysk 12 point

Butikkerne på den gule liste sælger både FSC-mærkede havemøbler og ikke-certificerede møbler. De oplyser alle i mere eller mindre tilfredsstillende grad om FSC på hjemmesiden, og nogle af butikkerne oplyser også tilfredsstillende om FSC i butikkerne.

Den grønne liste
Coop 18 point

Butikkerne på denne liste har udelukkende FSC-certificerede havemøbler.

FAKTA OM UNDERSØGELSEN
Undersøgelsen har tildelt point til virksomhederne ud fra 1) andelen af havemøbelsortimentet, der er FSC-mærket, 2) troværdig markedsføring af FSC og 3) om de har en langsigtet strategi for en overgang til bæredygtigt træ.

Undersøgelsen har udelukkende givet point for havemøbler og ikke indendørsmøbler. Der er dog foretaget stikprøver på indendørsmøbler.

Minimum to butikker fra hver butikskæde er blevet undersøgt, samt netkataloget, eller hvad der er tilgængeligt på hjemmesiden. Alle virksomheder er blevet kontaktet pr. mail og/eller telefonisk for at kunne give deres holdning til FSC og bæredygtighed. Læs mere om metoden på www.verdensskove.dk

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078