Nye trends hentes i danske museer
Produkter og designs er de sidste 1½ år krøbet ned fra hylderne i danske museers arkiver. Seks virksomheder præsenterer i næste uge resultatet af projektet ”Retrokoncepter”.
Virksomhederne ønskede nye former for konceptudvikling, ny storytelling og bedre udnyttelse af forskeres viden om historiske traditioner, mønstre, designs og teknikker fra den yngre stenalder og op til i dag.
I januar 2011 fløjtede Innovationsnetværket Livsstil – Bolig & Beklædning ”Retrokoncepter” i gang, og dermed var starten gået til et kreativt projekt, hvor danske museer og forskere sammen med teaterfolk har inspireret virksomheder til at dykke ned i fortidens materialer og forarbejdningsmetoder.
Det er der kommet nye produkter og designs ud af, som præsenteres på Retrokoncepters afslutningskonference mandag den 11. juni i Den Gamle By i Aarhus.
Et projekt der skal skabe vækst
Blandt deltagerne er Danish Art Weaving, som leverer vævede tekstiler til en lang række førende danske møbelproducenter. De øvrige virksomheder er Lene Bjerre Design, Skriver Collection, Haugland Collection, Katvig og Georg Jensen Damask.
Fra forskermiljøet deltager Herning Museum Textilforum og Center for Tekstilforskning ved Københavns universitet, mens Moving Minds i København repræsenterer improvisationsteatrets verden.
Målet med ”Retrokoncepter” har været at skabe vækst i virksomhederne via ny viden, der baner vej for nyt design, nye bæredygtige løsninger samt innovativ branding og storytelling. Hver virksomhed i projektet har produktmodnet idéoplæg og indarbejdet læring og metoder omkring innovationsprocesser og storytelling. Det sikrer de nye produkter et historisk fundament, der spiller sammen med virksomhedens hovedprodukter.