Danske designvirksomheder får nu lettere ved at beskytte idéer i Kina
Det kommer danske designvirksomheder til gode, at Kina nu har meldt sig ind i Haag-systemet gældende fra den 5. maj 2022.
Det oplyser Patent- og Varemærkestyrelsen i en pressemeddelelse.
I Haag-systemet kan en virksomhed nemlig med én ansøgning få sit design beskyttet i op til 92 lande på én gang, og som en stadigt større aftager af dansk design er Kina yderst relevant i den sammenhæng.
I 2021 eksporterede danske virksomheder for cirka 76 mia. kroner til Kina, der for nyligt skubbede Norge af pladsen som Danmarks femtestørste eksportland.
– At Kina nu har meldt sig ind i Haag-systemet betyder, at danske virksomheder får lettere ved at designbeskytte deres produkter, når de vil bevæge sig ind på et af verdens største markeder, siger Henriette Vængesgaard Rasch, der er varemærkechef i Patent- og Varemærkestyrelsen.
Vækker glæde i Allerød
Og der er god grund til at designbeskytte sine produkter. Kina er blandt de lande, hvor flest varer bliver ulovligt kopieret, og hos PP Møbler i Allerød vækker nyheden glæde.
– Det er da rigtig godt nyt, hvis det kan betyde, at vores møbler og design bliver beskyttet bedre mod dårlige kopier. Det skader vores brand og koster tid og kræfter at bekæmpe kopimøblerne, siger direktør og ejer Kasper Holst Pedersen fra PP Møbler til DI Business.
Han fortæller, at Kina tegner sig for den største produktion af kopimøbler. Det er blandt andet den verdensberømte ”The Chair” tegnet af Wegner, som John F. Kennedy sad i under TV-debatten med Richard Nixon i 1960, der bliver kopieret.
– Ofte sidder du ganske forfærdeligt i kopimøblerne. Og de ligner noget, der er løgn, med dårlige materialer og håndværk. Men alligevel er der nogle, der lader sig friste til at købe dem, siger Kasper Holst Pedersen fra PP Møbler.
Ifølge Henriette Vængesgaard Rasch vil danske virksomheder med en designbeskyttelse stå stærkere, når den slags sker i fremtiden.
– Ved at designbeskytte dine produkter står du som virksomhed væsentligt stærkere over for kopister. Du signalerer også, at du er parat til at beskytte dine rettigheder og din forretning, siger varemærkechefen.