Ny strategi sikrer vækst i Cetonia
Vinduesfabrikken fra Bjerringbro har rettet fokus mod projektmarkedet – og det med stor succes. Et nyt facadelukningssystem skal bidrage til at fastholde væksten.
Den positive udvikling er fastholdt, og her, små fire måneder før regnskabsårets afslutning, forventer Cetonia at øge den samlede omsætning med cirka 50 procent i forhold til de godt 40 mio. kr., som virksomheden omsatte for i fjor.
Baggrunden for succesen er en ny strategi, der blev søsat med ansættelsen af Michael Fredsted som salgsdirektør i august sidste år. Han fik til opgave at flytte fokus fra privat- til projektmarkedet, og i dag er Cetonia kommet så langt, at projektsalg fylder 80 procent af omsætningen.
Nyt system er nøglen til projektmarkedet
Baggrunden for den nye kurs er, at markedet for vinduer og døre til hr. og fru Jensen er domineret af store aktører med produktion i udlandet, og det skaber en meget hård priskonkurrence
- Det er svært at skabe vækst på dette marked, og derfor har vi valgt at sprede forretningen og orientere os mod andre segmenter, forklarer Michael Fredsted til Wood Supply.
For Cetonia er nøglen til succes på projektmarkedet et nyudviklet træ-alu facadelukningssystem, der gør det muligt at undgå stålafstivning og dobbelte karme selv ved større facadelukninger. Løsningen kaldes ”58/0” og refererer til, at ingen poste har en bredde på over 58 mm. Selvom systemet endnu ikke for alvor er blevet introduceret for markedet, har Cetonia allerede halet flere store ordrer i hus – blandt andet en stor leverance til renovering af to almene boligbyggerier på Aarhus-egnen.
- Ordren i Aarhus er den største i Cetonias historie med over 4.700 m² facadepartier. Kravet fra bygherre og arkitekt var, at der ikke måtte forekomme dobbelte karme, så her var vores 58/0-løsningen altafgørende for at få kontrakten i hus, fortæller Michael Fredsted, der også har solgt den nye løsning til blandt andet Bymarkskolen i Hobro og Social & Sundhedsskolen i Silkeborg.
Plads til yderligere vækst
Trods succes fra første færd er Michael Fredsted naturligvis klar over, at der fortsat venter et stort stykke arbejde forude. En ny strategi implementerer ikke sig selv, og Cetonia har fortsat masser at lære.
- Vi arbejder løbende på at styrke de interne kompetencer. Det tager tid at geare organisationen til at lave noget andet, end den har været vant til, men vi er kommet godt i gang med processen, siger salgsdirektøren og fortsætter:
- Hertil kommer alt arbejdet med branding og markedsføring. Vi skal have gjort bygherrer, entreprenører og rådgivere opmærksomme på, at de også kan bruge Cetonia. Det er en kæmpe opgave, der kommer til at tage flere år. Men det er også en spændende opgave – ikke mindst fordi vi haft succes med det, siger Michael Fredsted.
Cetonia beskæftiger i gennemsnit 35 ansatte på fabrikken i Bjerringbro, men med den aktuelle succes vil dette tal muligvis stige henover sommeren. Og der er rigeligt med kapacitet til yderligere fremgang, understreger Michael Fredsted:
- Sidste år omsatte vi for 40 mio. kr. I år vil vi nå 60 mio. – og det har vi plads til. Og vi har også plads til at vokse en lille smule næste år, slutter salgsdirektøren.