Ekspansion på dagsordenen
Trods svære vilkår satser BoConcept på at udvide antallet af butikker markant de kommende år. I regnskabsåret 2012/13 forventes en nettotilgang på 10 butikker.
Ved regnskabsårets slutning var status imidlertid, at der blot var åbnet 23. Samtidig var der lukket 24, og dermed udgjorde BoConcepts butikskæde 255 såkaldte ”brand stores” ved udgangen af april måned. Hertil kommer 40 ”studios”, der er indrettet i fx varehuse og stormagasiner.
Forventer 35 nyåbninger i 2012/13
En afgørende forudsætning for at realisere BoConcepts vækstplan er, at franchisekæden udvides med nye butikker, og ambitionen for de kommende år er at ekspandere franchisekæden til 350-400 butikker.
I erkendelse af at de generelle markedsbetingelser i detailhandlen har gjort det svært at opnå finansiering har BoConcept afsat en pulje, hvor franchisetagere kan ansøge om lån til blandt andet etableringsomkostninger og butiksindretning. I 2011/12 blev der afsat 10 mio. kr., og i det nye regnskabsår stilles yderligere penge til rådighed.
Forventningen er, at dette tiltag kan ” øge momentum i åbning af nye brand stores ”, og i regnskabsåret 2012/13, hvor BoConcept i øvrigt fejrer 60 års jubilæum, ventes 35 nyåbninger og en nettotilvækst på 10 butikker.
Satser på flere fronter
Ekspansion af forretningskæden er således en strategisk topprioritet for BoConcept i de kommende år, og der satses både at øge antallet af butikker på eksisterende markeder og på nye vækstmarkeder i Asien og Latinamerika.
Ifølge koncernens årsrapport har en målrettet indsats bl.a. skabt gode resultater i Tyskland, hvor potentialet er stort, mens markedsforholdene i store dele af det øvrige Europa fortsat forsinker ekspansionen.
Læs også: BoConcept-overskud på 40 millioner
I Asien er det japanske marked stabilt, og i Kina intensiveres søgning efter nye franchisetagere, mens de eksisterende partnere i Indien, Vietnam og Taiwan udviser stor interesse for at åbne flere butikker. Interessen i Sydkorea og Thailand er ligeledes markant, oplyser BoConcept, som dog især fremhæver Nord- og Latinamerika som områder med stort potentiale.
Carsten Pedersen, Regionsdirektør for BoConcept i Nord- og Latinamerika, siger:
- Vores kunder i USA og Canada har fået flere penge mellem hænderne. Og da vi har arbejdet hårdt på at styrke position og brand awareness betyder det, at vi har kunnet se en betydelig fremgang i same-storesales og dermed bæredygtigheden i franchisemodellen siden oktober 2011. Det smitter af på interessen for at åbne nye butikker, så vores US-pipeline udvikler sig rigtig godt sammenlignet med bare for et år siden, lyder meldingen og for Latinamerika er vurderingen ligeledes positiv:
- Vores franchisetager i Panama og Colombia ser store muligheder for at åbne flere butikker, og vi har for nylig skrevet kontrakt med en stærk partner om lancering i Brasilien. Potentialet i Latinamerika er virkelig stort, og vi glæder os til at udbrede brandet endnu mere i den region, fortæller Carsten Pedersen.
Kilde: BoConcept Årsrapport 2011/12