Familieejet møbelhandler vil være bedst i Skandinavien
Den familieejede onlinemøbelbutik Bobo vil være en stor skandinavisk spiller, og de er klar over, hvordan de vil blive det.
Onlinemøbelbutikken, der har base i Aalborg, vil skille sig ud ved at have et bredere sortiment end konkurrenterne.
- Vores koncept er at have et meget bredt sortiment. Vi har 25.000 varenumre, og det er både brands, man kender, og nogle mindre brands fra rundt omkring i Europa, fortæller direktør og medejer Nicolai Østergaard.
Lagerfører bestsellere
Det er selvsagt svært at have plads til 25.000 varenumre, så derfor lagerfører Bobo kun et fåtal af deres varer. Resten bestiller de hjem fra europæiske leverandører, når de får en ordre.
Det betyder, at der er lidt længere leveringstid på nogle varer, men ikke så meget, at det bliver problematisk.
- Vi har leveringstid på fem til ti dage fra vores lager. Det er standard i branchen. Og så er der leveringstid fra de udenlandske brands på en til tre uger, og det er acceptabelt, lyder det fra Nicolai Østergaard.
Om ikke andet medfører det også nogle udfordringer, at de ikke har alt på lager.
- Det kan godt være svært at få varer hjem, og det har også været problem for os, anerkender Nicolai Østergaard.
Det er også af den årsag, at de overhovedet har et lager. Tidligere kom alt hjem fra leverandørerne efter bestillingerne, men nu er de begyndt at lagerføre deres mest populære varer.
- Vi har vores bestsellere på lager, så vi kan levere dem hurtigt hele tiden, siger Nicolai Østergaard om lageret, der ligger i Roslev nær Skive.
Vil være bedst i Skandinavien
For nyligt udvidede Bobo med en webshop i Sverige, så de nu er til stede i Danmark, Sverige, Færøerne og Grønland. Det er planen, at de også skal udvide forretningen til resten af Skandinavien i løbet af de kommende år.
- Visionen er at være blandt de største only-online-møbelbutikker i Skandinavien og den bedste målt på kundetilfredshed, siger Nicolai Østergaard.
Den plan kan også mærkes på økonomien. I 2020 havde Bobo en bruttofortjeneste på godt 2 millioner kroner og et overskud på en halv. 2021-regnskabet er endnu ikke offentliggjort, men Nicolai Østergaard fortæller, at det vil vise en fremgang på toppen, men at de på årsresultatet går cirka i nul.
Det bekymrer ham dog ikke.
- Det skyldes i høj grad investeringer i vores opskalering. Vi er gået fra at have fire ansatte på fuld tid til at have 12 for at geare op til at komme ud i de andre skandinaviske lande. Vi kunne godt have fortsat med fire folk og have lavet større overskud, men vi vil fremad og ud i flere lande, siger han.
Nicolai Østergaard lægger dog ikke skjul på, at væksten heller ikke skal komme for enhver pris.
- Bundlinjen er ikke det vigtigste, for vi vil vokse forretningen, men vi er ikke så vækstorienterede, at vi kan tabe en million, siger han.
Nicolai Østergaard overtog i 2016 Bobo sammen med sin bror, Christian Østergaard. Sidenhen er både deres far, farens bror og en femte investor uden for familien, Dennis Drejer, blevet en del af ejerkredsen.