Louis Poulsen passerer milliarden men serverer forventninger med forbehold
Trods et udfordrende år på forsyningsfronten er der masser af lyspunkter i det dugfriske regnskab fra belysningskoncernen Louis Poulsen.
For første gang kan virksomheden bryste sig af en toplinje på den gode side af 1 mia. kr., og siden sidste regnskabsaflæggelse er omsætningen dermed vokset 20 pct. til helt præcist 1.094 mio. kr. I samme ombæring er driftsresultatet løftet fra 165 til 237 mio. kr., og overskuddet på 172 mio. kr. efter skat overgår ikke alene 2020-resultatet på 125 mio. men også lampevirksomhedens egne forventninger til året.
I årsrapporten kategoriseres resultatet således også som tilfredsstillende, og det understreges, at fremgangen er hentet på trods.
“Usikkerheden omkring covid-19-pandemien har været en udfordring gennem året, og der er også i år taget mange skridt i alle Louis Poulsen-virksomheder for at beskytte både arbejdsstyrken, produktionen og salget,” skriver ledelsen i sin beretning.
Til gengæld glæder man sig over, at rettidige investeringer i digitalisering har vist sig givtige i en tid, hvor det har været umuligt at mødes fysisk, og at virksomheden trods stor rift om råvarerne klarede sig igennem året uden at måtte stoppe produktionen.
De private trækker læsset
Dykker man ned i tallene, viser det sig, at det især er det private forbrugersegment, der har stået for at trække væksten hos lampekoncernen det seneste år.
“Gennem hele 2021 har vi ligesom i 2020 set en positiv udvikling i salget, specielt i business to consumer-segmentet,” skriver Louis Poulsens ledelsen, og tallene underbygger påstanden.
Således voksede B2B-salget sidste år fra 602 til 804 mio. kr. og udgør altså fortsat langt hovedparten af lampekoncernens omsætning, mens B2B-salget er gået et nyk tilbage fra 295 til 275 mio. kr.
Når det kommer til geografien, er det stadig i det skandinaviske, de allerfleste lamper bliver solgt, og Louis Poulsen hentede i 2021 619 mio. kr. på de skandinaviske nærmarkeder, men også i resten af Europa og verden er lampesalget vokset siden 2020.
Usikre udsigter
Og også i år forventer man fremgang hos lampekoncernen, der siden 2018 har været ejet af italienske Investindustrial, der sammen med en amerikanske The Carlyle Group står bag koncernen Design Holding.
På toplinjen lyder forventningen på 5-10 pct. fremgang, der dog forudses fulgt af en tilsvarende stigning i kapacitetsomkostninger. Også på driften forventer Louis Poulsen fremgang som følge af aktivitetsstigning på salget, men de positive spådomme serveres med udtalte forbehold.
“Covid-19-pandemien har forårsaget og forårsager stadig vanskeligheder inden for levering af komponenter fra Asien såvel som Europa, og situationen i Ukraine giver yderligere usikkerhed og vanskeligheder på markedet. Det er generelt en uforudsigelig markedssituation også for 2022, hvilket naturligvis medfører usikkerhed om helårsforventninger til omsætningen,” fastslår koncernens ledelse.
Regnskabsår | 2021 | 2020 | 2019 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Nettoomsætning | 1094,000 | 912,000 | 598,000 |
Primært resultat | 237,000 | 165,000 | 107,000 |
Resultat før skat | 221,000 | 161,000 | 98,000 |
Årets resultat | 172,000 | 125,000 | 77,000 |
Omsætningsaktiver i alt | 380,000 | 305,000 | 298,000 |
Status balance | 864,000 | 761,000 | 829,000 |
Egenkapital | 422,000 | 394,000 | 552,000 |
Antal ansatte | 496 | 449 | - |
Kilde: CVR. |