23948sdkhjf

Møbelvirksomhed udvider med opkøb - drømmen er en paraplyorganisation

Aarhusianske We Do Wood har været på opkøb i eget nærområde og overtaget den fulde kollektion fra den østjyske designduo Roon & Rahn.

– Vi har egentlig altid kigget i deres retning, og vi har kunnet lide deres stil og bæredygtige tilgang til produktion, så da vi fik et hint om, at der måske var en mulighed, startede vi en dialog, fortæller Klaus Jorlet, adm. direktør og medejer i We Do Wood.

Den dialog er altså endt med, at Roon & Rahns designs nu videreføres under navnet ”Roon & Rahn by WeDoWood”, mens de to stiftere Nicki van Roon og René Rahn Hansen kaster sig over nye projekter. Og hos We Do Wood glæder man sig over udvidelsen af sortimentet.

– De kommer med nogle andre produkter inden for entrémøbler, end det vi hidtil har haft. Vi har fokuseret lidt nichepræget på garderobe og småmøbler, og nogle af de designs, vi nu har fået, er produktgrupper vi stod og skulle til at kigge på, så på den her måde for vi hurtigere adgang til markedet, forklarer Klaus Jorlet.

Sammenfald i kundekredsen

Da parterne mødtes om forhandlingsbordet, viste det sig hurtigt, at det ikke blot var på produktsiden, der var sammenfald og synergipotentiale.

– Vi fandt ud af, at vi langt hen ad vejen har henvendt os til samme segment. Mange af deres slutkunder matcher vores segment, og så har vi en del af de samme storkunder, fortæller We Do Wood-direktøren.

Imidlertid ser han også gode muligheder for at høste gevinster på de områder, hvor der ikke er sammenfald.

– De har en række kunder, som vi ikke arbejder med i dag, og hvor vi på længere sigt håber også at kunne udbrede kendskabet til We Do Woods produkter. Og så har de en del i Skandinavien, hvor vi ikke har stået så stærkt, så det kan også blive en genvej til at løfte eksporten i Norden, vurderer Klaus Jorlet.

Han understreger, at handlen skal ses som et offensivt træk fra den lille aarhusianske møbelvirksomhed, der i dag tæller fem ansatte.

– Meningen er da, at vi skal være flere. Det er et klart mål for os at bygge på nu, og det handler helt klart om, at vi skal vækste og have en markant fremgang på toplinjen, fastslår direktøren, der dog nødigt sætter præcise tal på ambitionerne for nuværende.

– Det er svært at være helt konkret på det her tidspunkt, hvor markedet virkelig er blevet ekstremt hårdt, forklarer Klaus Jorlet.

Mod på mere

Mens årets første kvartal blev det bedste nogensinde for den aarhusianske møbelvirksomhed, peger Klaus Jorlet på, at der nu er mere roligt. Hos We Do Wood agter man dog ikke at trække følehornene til sig.

– Vi har traditionelt stået stærkt i Tyskland, hvor ordreindgangen er faldet, så nu kommer vi i en tid til at fokusere mere på nye markeder, og vi har blandt andet initiativer på vej i USA, Japan og Shanghai, afslører han.

Og det er ikke kun nye markeder, holdet hos We Do Wood har på radaren. De to partnere bag, der i fjor skabte spinoff-virksomheden Anno Studio sammen med arkitekterne hos Friis og Moltke, er klar til endnu engang at udvide familien, skulle muligheden dukke op.

– Vi har absolut mod på flere opkøb. Det har hele tiden været en drøm at få skabt en paraplyorganisation, meget gerne med flere lokale brands. Vi har eksempelvis ikke selv så mange accessoires, og der kan vi enten selv bygge noget op eller finde nogle, der er stærke på det felt, og det kunne klart være en mulighed, fortæller Klaus Jorlet, der dog understreger, at investeringer i sagens natur kræver likviditet.

– Og lige nu har vi ikke en investor i ryggen, men det kunne absolut også være interessant at få nogle med, der var interesserede i at bygge videre på forretningen, lyder fremtidsdrømmen.

Se nøgletal for:
Læs mere om: we do wood
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.446