Fritz Hansen henter væksten i udlandet
”Besværligt, tungt og bekymrende.” Sådan lyder Fritz Hansens beskrivelse af det danske marked netop nu. På eksportmarkederne ser det dog anderledes lyst ud.
Læs også: Fritz Hansen fordobler på bundlinjen
I indeværende år forventer virksomheden at forbedre resultatet yderligere, og det er udlandet, der skal trække læsset. Salget til tyskerne, briterne, amerikanerne og japanerne går nemlig fint, mens det i Danmark til gengæld ser mindre positivt ud.
- Vi er glade for, at kun 15 pct. af vores omsætning kommer fra Danmark. Andre steder går det meget bedre med salget, ikke mindst blandt verdens meget rige, som ikke er ramt af krisen, siger adm. direktør Jacob Holm i et interview med Jyllandsposten.
Her er han også inde på, at den primære udfordring i dag består i at ramme en forbruger, der er væsentligt mere kompleks end tidligere.
- Man køber måske et billigere køkken eller en billigere seng og vælger samtidig små eller store objekter, som betyder noget særligt. Unge kvinder klæder sig i second hand-jeans og mormors gamle strik, men kombinerer det med et par Balenciaga-sko til flere tusinde kroner. Den tendens gælder også i møbelbranchen. At man kombinerer tingene, siger Jacob Holm.
Læs også: Fritz Hansen offentliggjorde i sidste uge, at virksomheden flytter sin produktion af stabelstole til Polen. Se artiklen Fritz Hansen bliver ”Made in Poland”