23948sdkhjf

Aarhus afprøver interaktive byrumsmøbler med lys

Sammen med virksomhederne Kollision, Out-Sider og Martin skal Arkitektskolen Aarhus udvikle interaktive byrumsmøbler, der lyser op i de mørke timer.
Som led i et forskningsprojekt er Arkitektskolen Aarhus i gang med at udvikle interaktive byrumsmøbler, der skal stilles op på Bispetorvet til efteråret.

Projektet udføres i samarbejde med Aarhus Kommune, designkontoret Kollision, byrumsinventarfirmaet Out-Sider, lysfirmaet Martin Professional og støttes af Realdania.

- Ideen med projektet er at skabe en række byrumsmøbler, der kan interagere med hinanden og byens borgere. Vi kalder møblerne for "Lyspunkter", både fordi de kan skabe rum på byens pladser, men også fordi de inviterer til nye former for social interaktion i byrummet: udforskning, uformelle mødesteder, leg, undren og afslapning, forklarer lektor Kätte Bønløkke Andersen fra Arkitektskolen Aarhus, der leder forskningsprojektet.

Skal invitere til ophold
Projektet er ét blandt flere under Innovationsnetværket Dansk Lys. Det er tanken at producere en række prototyper til Bispetorv i Aarhus, hvor man vil eksperimentere med forskellige indstillinger, udtryk og interaktionsmuligheder. Opstillingen af prototyperne skal bruges til at studere, hvordan Lyspunkterne bliver taget i brug, så de kan tilpasses samspillet med pladsen og byens borgere i endnu højere grad.

- Lyspunkterne bliver udstyret med lyskilder, der lyser op i takt med, at solen går med. De styres af sensorer og software, der tager højde for tid og sted, og om der er andre Lyspunkter i nærheden. De bliver simple i deres formsprog, men avancerede og overraskende i deres måde at reagere på, siger Kätte Bønløkke.

Om aftenen vil Lyspunkterne lyse svagt op og invitere til ophold. Når man sætter sig på møblet, lyser det endnu mere op og danner et rum af lys omkring den, der sidder i det eller står i nærheden. I udvalgte tidsrum bliver endnu en lyskilde aktiveret, som lyser ud gennem en slids i møblets side og tegner en præcis lysstråle ud fra møblet.

Hvert Lyspunkt er bygget i to dele. Den nederste del står fast på jorden og den øverste er en plastskal, der definerer møblets form og siddeflade. Siddefladen kan dreje om sin egen akse, så brugeren selv kan styre, hvilken retning lysstrålen skal rettes mod. Peger den på et andet møbel aktiveres dette møbels lysstråle og lægger på den måde op til interaktion med de lysmøbler, som står omkring. Det giver et skiftende samspil af lysende linjer og flader. Hvis der ikke er nogen, som bruger lysmøblerne om aftenen, går de selv i gang med at rotere og skifte farve.

Inspiration for andre byer
Projektleder i Realdania, Anne-Mette Gjeraa siger:

- Byrumsmøblerne i Aarhus er et spændende eksperiment, der kan give værdifulde erfaringer om, hvordan kunstigt lys påvirker os, når vi opholder os i byens rum. Det vil også kunne bruges som inspiration for andre byer, der ønsker at bruge 'intelligent' lys som element i midlertidige byrumsaktiviteter.

Prototyperne forventes at bliver stillet op i løbet af vinterhalvåret 2012/13.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.089