Guide: Sådan får du succes på det franske marked
Wood Supply giver her fem gode råd til, hvordan din virksomhed får adgang til den blomstrende møbelhandel i Frankrig.
Et interessant marked kan være det franske. Her er møbelhandlen i vækst, og franskmændene er efterhånden er begyndt at få øjnene op for skandinavisk design.
Wood Supply har talt med eksportrådgiver Zakia Schou fra den danske ambassade i Paris. Hun giver her fem gode råd til danske møbelvirksomheder, der har ambitioner om succes på det franske marked.
1. Undersøg markedet
- Start med at lave, eller få lavet, en markedsundersøgelse. Kom et smut til fx Paris og gå rundt i kig i de forskellige designbutikker for at få en fornemmelse af markedet, priserne, konkurrencen, stilen. Eksportrådet kan selvsagt være behjælpelig i denne meget vigtige fase. Mange virksomheder vælger at springe denne del over og kan have tendens til at mene, at når den danske model virker godt, så virker den nok også i Frankrig.
2. Positionering
- Lav brand building tilpasset det franske marked. Det er vigtigt at stå frem som værende dansk og at få det danske design i fokus – UDEN at virke alt for overfusende. Skil jer ud fra mængden med en god historie. Det bruger franskmændene ikke så ofte, og det har en god differentieringseffekt.
3. Prissætning
- Man skal være påpasselig med ikke at kopiere den danske prisstrategi i Frankrig. De to markeder er meget forskellige på det punkt. Når franskmændene køber luksus- eller highend-varer, går de oftest op i om mærket er kendt, og man skal huske på, at de ikke nødvendigvis kender de danske mærker. Det kan fx godt betale sig at overveje at starte ud med lidt lavere priser end på hjemmemarkedet, for hvis man får succes, opnår man som regel altid en høj volumen og dermed gode muligheder for en fornuftig indtjening.
4. Sproget
- Selv om stadigt flere franskmænd taler engelsk, er det fortsat en god idé at gennemføre de indledende kontakter mellem et dansk og et fransk firma på fransk. Også her kan Eksportrådet være en stor hjælp. Ofte viser det sig, at franskmændene faktisk behersker engelsk tilstrækkeligt til at fortsætte og udvikle en spirende forretningsforbindelse. Det bedste for en dansk virksomhed, der seriøst ønsker at bearbejde det franske marked, er dog at have fransktalende medarbejdere.
5. Kulturen
- Hvis en dansk virksomhed har møde med en potentiel fransk kunde, kan det være en god idé at ringe til Eksportrådet og få lidt vejledning om takt og tone – og franske forretningsskikke.
Læs også: Frankrig: Et attraktivt marked for danske møbler?