23948sdkhjf

Ikea satser digitalt

Ny struktur, nye digitale features og mere vægt på inspiration og rådgivning. Ikea har tænkt nye tanker forud for lanceringen af sit 2013-katalog, som netop er sendt på gaden.
Verdens største tryksag – Ikea-kataloget – er i disse dage på vej ud til danskerne, og årets udgave er et vidnesbyrd om, at Ikea for alvor taget skridtet ind i den digitale tidsalder.

Ny struktur og digitalt ekstramateriale skal give mere liv til siderne – og til boligindretningen.

- Ikea-kataloget er sammen med Ikea varehusene vores største inspirationskilde til boligindretning til millioner af mennesker verden over. Derfor lægger vi også mange tanker og ressourcer i at udvikle og forny kataloget, så det matcher den måde, mennesker i dag ønsker at finde og modtage informationer på, siger Teresia Palm, marketingchef i Ikea Danmark.

Tættere på forbrugerne
Det nye katalog og det digitale ekstramateriale er et resultat af, at Ikea har lært forbrugerne endnu bedre at kende. Teresia Palm forklarer:

- Hos Ikea foretager vi tusindvis af hjemmebesøg i hele verden. Det gør vi for bedre at forstå menneskers drømme og behov. Vores kendskab til hverdagen og de livssituationer, man ofte udfordres af i sit hjem, bruger vi til at udvikle et katalog og vores sortiment, der kan inspirere mennesker til at kigge på deres hjem på nye måder, siger hun.

Sammen med årets katalog introducerer Ikea en ny smartphone-applikation, der, ud over at give adgang til hele kataloget, også giver læserne adgang til indhold, som ikke før har været tilgængeligt. Ikea har udviklet diverse features med blandt andet tips og idéer, produktinformation, film, tanker bag produkterne, 3-D-løsninger og meget mere. Endelig har Ikea forsøgt at give kataloget en helt ny struktur, så der i højere grad er fokus på inspiration end egentligt salg:

- Vores mange hjemmebesøg i Danmark og rundt om i verden har også inspireret os til at ændre på selve strukturen i kataloget. Derfor vil man opleve, at det nye Ikea-katalog tager udgangspunkt i behov frem for produkter, og at det er opdelt efter hverdagssituationer som fx madlavning, arbejde, afslapning og leg, forklarer Teresia Palm.

FAKTA
Ikea kataloget produceres i 212 millioner eksemplarer og udkommer på 29 sprog, hvilket gør det til verdens største tryksag og Ikeas største marketingaktivitet.

I Danmark er katalog-oplaget på 2.230.000 eksemplarer, hvoraf de 1.790.000 distribueres til danske husstande.

Ikea-kataloget anno 2013 er på i alt 328 sider og præsenterer omkring 2.000 produkter ud af de 9.500 produkter, som udgør hele virksomhedens sortiment.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094