Ikea satser digitalt
Ny struktur, nye digitale features og mere vægt på inspiration og rådgivning. Ikea har tænkt nye tanker forud for lanceringen af sit 2013-katalog, som netop er sendt på gaden.
Ny struktur og digitalt ekstramateriale skal give mere liv til siderne – og til boligindretningen.
- Ikea-kataloget er sammen med Ikea varehusene vores største inspirationskilde til boligindretning til millioner af mennesker verden over. Derfor lægger vi også mange tanker og ressourcer i at udvikle og forny kataloget, så det matcher den måde, mennesker i dag ønsker at finde og modtage informationer på, siger Teresia Palm, marketingchef i Ikea Danmark.
Tættere på forbrugerne
Det nye katalog og det digitale ekstramateriale er et resultat af, at Ikea har lært forbrugerne endnu bedre at kende. Teresia Palm forklarer:
- Hos Ikea foretager vi tusindvis af hjemmebesøg i hele verden. Det gør vi for bedre at forstå menneskers drømme og behov. Vores kendskab til hverdagen og de livssituationer, man ofte udfordres af i sit hjem, bruger vi til at udvikle et katalog og vores sortiment, der kan inspirere mennesker til at kigge på deres hjem på nye måder, siger hun.
Sammen med årets katalog introducerer Ikea en ny smartphone-applikation, der, ud over at give adgang til hele kataloget, også giver læserne adgang til indhold, som ikke før har været tilgængeligt. Ikea har udviklet diverse features med blandt andet tips og idéer, produktinformation, film, tanker bag produkterne, 3-D-løsninger og meget mere. Endelig har Ikea forsøgt at give kataloget en helt ny struktur, så der i højere grad er fokus på inspiration end egentligt salg:
- Vores mange hjemmebesøg i Danmark og rundt om i verden har også inspireret os til at ændre på selve strukturen i kataloget. Derfor vil man opleve, at det nye Ikea-katalog tager udgangspunkt i behov frem for produkter, og at det er opdelt efter hverdagssituationer som fx madlavning, arbejde, afslapning og leg, forklarer Teresia Palm.