Møbelhandlen sætter miljø på dagsordenen
Kemikalielovgivningen skal i langt højere grad i fokus blandt møbelhandlere, mener brancheforening. Både for miljøets, forbrugernes – og for møbelbranchens egen skyld.
I møbelhandlen fylder problematikken ikke ret meget, men med et nyt initiativ går Danske Møbelhandlere nu i offensiven for at ruste branchen til mødet med omgivelsernes generelt stigende krav om dokumentation.
- Forbrugerne – og ikke mindst forbrugerorganisationerne – vil i stigende grad interessere sig for, om virksomhederne overholder kravene. Men hele lovgivningen bygger på et kompliceret EU-direktiv, som er svært ved at forstå for almindelige mennesker. Derfor er der behov for at informere butikkerne, fortæller Luisa Gorgone, adm. direktør i Danske Møbelhandlere, til Wood Supply.
Butiksejeren skal kende sin oplysningspligt
Helt konkret har Danske Møbelhandlere udarbejdet en vejledning, der skal gøre det lettere for butikkerne at forholde sig til både EU’s REACH-forordning og den øvrige lovgivning på området.
REACH står på dansk for ”registrering, evaluering og autorisation af kemikalier” og er betegnelsen for EU’s samlede kemikalielovgivning. Loven trådte i kraft tilbage i 2007 og er altså på ingen måde ny. Men i takt med et stigende fokus på miljø og sundhedsskadelige kemikalier er det af afgørende betydning at forholde sig til REACH – også for møbelhandlerne, der faktisk har en forpligtelse til at dokumentere en række forhold omkring særligt farlige stoffer.
- Det er vigtigt for butiksejeren at kende sin oplysningspligt. Det er de færreste, der ved, at kunden har krav på at få udleveret oplysninger om indholdet af farlige stoffer i fx møbler. Har butiksejeren ikke disse oplysninger, er han forpligtet til at fremskaffe dem inden for højst 45 dage, forklarer Luisa Gorgone.
Stor administrativ byrde
Faktisk har alle butiksejere pligt til at sikre, at kravene i lovgivningen er opfyldt, og at alle data om indholdet af stoffer i en vare er korrekte.
I princippet skal hver butiksejer derfor revurdere produktsortimentet og forholde sig til, om nogle varer skal udfases eller erstattes af andre – enten fordi de indeholder for store mængder af forbudte stoffer, eller fordi det ganske enkelt er for dyrt at sikre den fornødne dokumentation.
Desuden skal sælgere og indkøbere klædes på, så de er i stand til både at stille og besvare spørgsmål i relation til REACH, og endelig skal it- og ledelsessystemer tilpasses, så REACH-oplysninger kan gemmes og findes frem som dokumentation.
- Der ligger en meget stor administrativ byrde i det. Alt på fx en stol skal man i princippet have dokumentation for, og hvis stolen er produceret et sted i Asien, er det en kompliceret sag at fremskaffe den nødvendige dokumentation, siger Luisa Gorgone.
Miljøet er fremtiden
Med initiativet sigter Danske Møbelhandlere først og fremmest mod at gøre det lettere for møbelbutikkerne at håndtere lovgivningen om kemikalier i møbler og dermed leve op til deres informationspligt over for forbrugerne.
Men samtidig skal vejledningen ses som et opråb til medlemmerne om, at de i højere grad end tidligere skal til at forholde sig til begreber som bæredygtighed og CSR. Forbrugerne vil i stigende grad efterspørge produkter, der er fremstillet af de rigtige materialer og under ordentlige forhold – også i møbelbranchen:
- På Formland-messen tidligere på måneden var der flere eksempler på det, end vi har set tidligere. Og det er positivt, at de bæredygtige tanker er på vej frem. Unge designere har fokus på det, og især Ikea har vist, at de er gode til det, siger Luisa Gorgone og fremhæver desuden supermarkedskæden Irma som et godt eksempel på en virksomhed, der har formået at bygge historier om varernes oprindelse ind i sin markedsføring.
Fabriksbesøg for medlemmer
Danske Møbelhandleres nye vejledning er skrevet i samarbejde med specialist Kjeld Bülow og vil blive præsenteret ved et informationsmøde, der afholdes den 4. september hos Stouby Furniture. Og valget af netop Stouby er ingen tilfældighed, bemærker Luisa Gorgone:
- På Stouby har de et stort fokus på miljø og CSR. Det er en fin kobling, for det er interessant for butikken at få et indblik i, hvordan producentleddet arbejder med det her område, slutter Danske Møbelhandleres direktør.