Møbelvirksomhed har fundet ny position: Ordrebogen har aldrig været tykkere
Efter en omsætningsvækst på 35 pct. gik danske Norr11 ud af 2021 med en rekordhøj ordrebog. Ifølge direktøren er fremgangen ikke mindst resultatet af en vellykket repositionering.
Møbelvirksomheden, der blev grundlagt i 2011, tilbragte sine første leveår med hovedsæde i Berlin, men i 2018 flyttede Norr11 til København og ændrede strategi.
– Hele idéen var, at vi ville skabe morgendagens klassikere. Vi ville repositionere os selv som et highend-brand, og det Norr11, vi ser i dag, er meget anderledes end det, vi så i 2017, fortæller adm. direktør Magnus Berg Magnusson.
Vækst på nyt og gammelt
Og kunderne har altså taget godt imod det nye Norr11. Årsrapporten viser, at bruttofortjenesten i fjor voksede fra 6,5 til 10,2 mio. kr., mens driftsresultatet (EBITDA) gik fra 151.000 til 3,3 mio. kr. Før skat lyder årets resultat på 1,3 mio. kr. mod foregående års minus på 1,4 mio.
– Vi er stolte af at præsentere de stærke resultater fra 2021, vores 10 års jubilæumsår, hvor vi er begyndt at se resultaterne af repositioneringen af brandet over de seneste par år, markedsudvikling og investeringer i produktporteføljen, lyder det fra Magnus Berg Magnusson.
Han glæder sig ikke mindst over, at årets nylanceringer stod for 7 pct. af de samlede ordrer, og han understreger, at året bød på fortsatte investeringer i både produktportefølje og strategiske initiativer.
– Strategiske initiativer i løbet af året var med til at sætte skub i efterspørgslen, da vi digitaliserede hele vores produktkollektion, hvilket er blevet mødt med flotte resultater fra vores online wholesale-partnere, lyder det fra møbeldirektøren.
Forventer fortsat fremgang
Magnus Berg Magnusson fremhæver desuden en styrket position på kontraktmarkedet, som han forventer, i indeværende år vil udgøre mere end halvdelen af Norr11’s omsætning, og selv de forsyningsvanskeligheder, der i høj grad prægede året, formår direktøren at drage positive erfaringer af.
– Gennem et tæt samarbejde med vores leverandører har vi sikret kapacitet til at vokse betydeligt i 2022. Internt har det været imponerende at se, hvordan vores teams har navigeret i situationen og arbejdet tæt sammen for at levere den bedst mulige service til vores kunder over hele verden, fortæller han.
I dag glæder Magnus Berg Magnusson sig over, at forsyningssituationen nærmer sig en normalisering, og forventningen er, at væksten fortsætter hos Norr11, der tog hul på 2022 med den tykkeste ordrebog i virksomhedens historie.
– Når vi ser på vores sunde ordrebog, stærke pipeline og de talrige rammeaftaler med partnere rundt om i verden, giver det os selvtillid til at forudsige et meget stærkt år. Omsætningsvæksten i årets første syv måneder er 55 procent, og mens vi ser eksplosiv vækst i vores nye produkter, vokser vores klassiske kollektioner stadig, fortæller den tilfredse møbeldirektør.
Regnskabsår | 2021 | 2020 | 2019 |
Valuta | mio. DKK | mio. DKK | mio. DKK |
Bruttofortjeneste | 10,170 | 6,462 | 1,985 |
Resultat før skat | 1,345 | -1,361 | -0,009 |
Årets resultat | 1,043 | -1,062 | -0,139 |
Status balance | 28,271 | 23,723 | 0,961 |
Egenkapital | 16,578 | -1,036 | 0,026 |
Antal ansatte | 12 | 10 | 7 |
Kilde: CVR |