Jysk fortsætter rekordstimen og føjer tre milliarder til toppen
Regnskabsåret 2021/22 blev endnu et rekordår for den familieejede Jysk-koncern. Her voksede omsætningen 11 pct. til 36,2 mia. kr., mens det samlede antal kunder steg med 7,7 mio.
Det oplyser Jysk i en pressemeddelelse om regnskabsåret, der blev lukket ved udgangen af august.
Fremgangen er således hentet i et år, der først stod i coronaens tegn og siden i krigens. Umiddelbart efter Ruslands invasion valgte koncernen i en periode at lukke de 86 butikker i Ukraine, og i foråret blev der lukket helt ned for de 13 russiske butikker. Alt i alt er 30 butikker i årets løb lukket i Rusland, Belarus og Ukraine.
– Med et meget specielt år bag os har vi leveret et flot resultat på omsætningen, lyder vurderingen fra adm. direktør Jan Bøgh.
Nu indstiller han sig imidlertid på, at kunderne bliver sværere at trække ind i koncernens 3.100 butikker verden over. I pressemeddelelsen oplyser Jysk, at der over sommeren er kommet øget pres på forretningen, der nu er præget af både færre kunder og mindre køb.
– Vi oplever tydeligt, at forbrugerne er begyndt at holde lidt igen. Væksten i både omsætning og kunder var mere udtalt før sommer, udtaler Jan Bøgh.
– På samme tid har vi hastigt stigende omkostninger. Det lige fra el og energi i butikkerne til råvarer og andet. Så den globale udvikling skaber nye udfordringer - også for os, siger Jysk-direktøren til Finans.
Investerer fortsat i fremtiden
Trods de mange udfordringer har Jysk ikke tænkt sig at skrue ned for investeringerne og omlægningen af sine butikker til det nye koncept, som forventes at være fuldført ved udgangen af august 2024.
– Vi fortsætter vores investeringer i forretningen på et uændret niveau, fordi vækst er en del af vores dna. Vi er godt halvvejs med omlægningen af vores eksisterende butikker til det nyeste og succesfulde butikskoncept, og vi har det seneste år åbnet 135 nye butikker. Begge dele tager kunderne godt imod, og det giver os øget salg, forklarer Jan Bøgh.
Jan Bøgh er således optimistisk på fremtiden, selvom den store spåkugle efterhånden er lagt på hylden.
– Det er en usikker verden, vi lever i, så efter coronanedlukninger og en ny krig i Europa, er jeg holdt op med at spå alt for meget om, hvad der kommer til at ske. Men vi tror på, at vi har en stærk forretningsmodel, og vi har tidligere klaret os godt igennem blandt andet finanskrise og tilbageholdende forbrugere. Det er jeg overbevist om, at vi kan gøre igen, siger han.
Jysk offentliggør årsregnskabet den 24. november.