Wegner-producent har vinket farvel til to tredjedele af forhandlerne
Snedkermester Kasper Holst Pedersen har taget hul på en sanering af PP Møblers forhandlernet. Gennem det seneste år har den Allerød-baserede virksomhed taget afsked med to tredjedele af de danske forhandlere, og det har ifølge snedkermesteren og tredje generation i familievirksomheden været en nødvendig manøvre for at sikre markedspositionen.
– I mange år har vi syntes, at vi havde udfordringer i forhold til vores brand, og hvordan vi fremstod i markedet, i særdeleshed i Danmark, fortæller Kasper Holst Pedersen om baggrunden for at nedbringe antallet af forhandlere til de i dag 12.
Tilbud udvander brandet
Særligt har problematikken vist sig online, hvor Kasper Holst Pedersen jævnligt har set Wegner-producentens sortiment udbudt til kampagne- og tilbudspriser, han ikke har fundet stemmer overens med den kvalitet, PP Møbler ønsker at blive forbundet med.
– I værste fald har man kunnet finde det hele med 20-25 procents rabat, og når det sker ofte, udvander det vores brand, forklarer han.
Kasper Holst Pedersen understreger, at han ikke er ude på at sætte forhandlernes pris for dem, hvilket da også ville være i strid med konkurrencelovgivningen.
– Men vi kæmper en hård kamp for at drive et traditionelt snedkerværksted og ikke en fabrik. De produkter, vi laver, er ikke stangvarer, og når man laver håndværk efter alle kunstens regler, så bliver resultatet i high end-klassen. Derfor er det skadeligt for vores brand, at forhandlere annoncerer med store rabatter på vores ting, lyder Kasper Holst Pedersens vurdering.
Det var altså med brandværdien for øje, da snedkermesteren gik i gang med at sortere i forhandlerbasen; en øvelse, der krævede en tur på landevejen.
– Vi har været rundt at tale med mange personligt, og vi har i processen også måttet sige farvel til nogle af de store forhandlere. Det er ikke os, der driver forhandlernes detailforretning, og det skal det heller ikke være, men jeg har kunnet konstatere, at det forhandlerne gør, har konsekvenser for os, og derfor har vi taget dialogen med dem, forklarer han.
Afventer effekt
Resultatet er altså blevet en afsked med to tredjedele af de danske forhandlere, men Kasper Holst Pedersen understreger, at han og PP Møbler fortsat ikke har indflydelse på, hvilke kampagner der køres i detailleddet.
– I vores kontrakter kan vi ikke tvinge nogen til noget i forhold til rabatgivning, men vi kan sætte nogle rammevilkår og skrue kontrakterne sammen på en måde, hvor der ikke er samme incitament til at sætte ting på udsalg. Og her har et af grebene også været at nedbringe antallet af forhandlere, for det gør det også nemmere for de tilbageværende, at de ikke skal slås med for mange, forklarer han.
I dag står PP Møbler således med et nytrimmet dansk forhandlernet, og Kasper Holst Pedersen erklærer sig fuldt tilfreds med beslutningen, om end effekten for nuværende er tæt på umulig at vurdere.
– Det kan vi stort set ikke sige noget fornuftigt om, for markedet har virkelig opført sig mærkeligt de sidste par år med først corona og så en krig. Jeg tror, at hele branchen lige nu er enig om, at vi ser en kraftig opbremsning på møbler, så hvad effekten af vores valg er, er meget svært at sige, men jeg er meget glad for, at vi har fået det gjort, fastslår han.
Nu følger samme øvelse på det internationale marked, men ifølge snedkermesteren bliver der ikke tale om en lige så voldsom tilskæring, og han vurderer desuden, at den danske oprydning også får effekt ude i verden.
– Nogle af udfordringerne på det danske marked gik også meget udover eksportsalget, specielt når kampagnerne kørte via nettet, hvor hele verden kan følge med. Nu har vi fået ryddet op, og vi ser, at det også allerede har lettet på eksporten, fortæller Kasper Holst Pedersen.