23948sdkhjf

Nordjyder flirter med erhvervslivet

Vi elsker erhverv, lyder det nye slogan fra Aalborg Kommune, mens Morsø Kommune er årets højdespringer i DI’s måling af det lokale erhvervsklima.
Herning, Ikast, Hedensted og Favrskov sidder på de fire øverste pladser som landets bedste erhvervskommuner i DI-undersøgelsen Lokalt Erhvervsklima 12, men længere mod nord er et angreb indledt på de midt- og østjyske kommuners status som landets bedste erhvervsområde.

Læs også: Herning har Danmarks bedste erhvervsklima

Aalborg Kommune oplever for tredje år i træk fremgang ved at rykke fra 47.-pladsen til en placering som nummer 29, hvormed kommunen er den klart bedst placerede af de fire store kommuner herhjemme.

Og årets absolutte højdespringer på listen er Morsø Kommune, som i år er rykket 54 pladser frem til en placering som nummer 26 blandt de 96 deltagende kommuner i undersøgelsen.

Vi har undersøgt, hvad der ligger bag de to vidt forskellige kommuners erhvervsmæssige fremgang.

Mere åbenhed giver succes
- Vi er taknemmelige og glade for, at virksomhederne anerkender vores indsats, siger Lene Lykkegaard.

Hun fungerer som konsulent i Aalborg Kommune og har indvilget i at fortælle, hvad kommunen selv mener, den har gjort rigtigt i sit forsøg på at vinde point hos det lokale erhvervsliv samt at tiltrække nye virksomheder udefra.

I starten af marts søsatte kommunen kampagnen ”Vi Elsker Erhverv”, som havde til formål at samle hele den store kommune til en fælles indsats, der skulle gøre det endnu mere attraktivt at fungere som virksomhed i Aalborg og omegn.

Og allerede i 2009 opsatte kommunen – som den første i Danmark – en række servicemål, der skulle hjælpe virksomhederne til at drive forretning i kommunen. De to indsatser har hver især bidraget til, at Aalborg Kommune især scorer høje karakterer på områderne ”Kommunens image” og ”Information og dialog med kommunen”, mener Lene Lykkegaard.

- Vi tror på, at fremgangen hænger sammen med indsatsen. Vi har prøvet at åbne os meget, så vi kan ryste fortællingen om, at kommunen er langsom og bureaukratisk, af os. Vi forsøger at lave en forventningsafstemning med virksomhederne, så de ved, hvilken behandlingstid, de kan regne med. Og hvis vi har været for langsomme eller på anden vis skuffet, så ring til os. Vi vil gerne høre det, så vi kan blive bedre, pointerer hun.

Opsøgende arbejde og et indgroet universitetssamarbejde
Siden 2007 har en gruppe af erhvervskonsulenter besøgt kommunens virksomheder, og det bliver i alt til omkring 400 virksomhedsbesøg om året. Det opsøgende arbejde er et andet grundlag for kommunens succes, mener Lene Lykkegaard.

- Det er et meget veletableret system. Faktisk opstår mange af de initiativer og netværk, vi opretter, på baggrund af møder med virksomhederne, siger hun om metoden, som blandt andre Aarhus Kommune har været på inspirationstur for at lære af.

Det tredje og sidste parameter, som gør Aalborg til en attraktiv erhvervskommune, er ifølge Lene Lykkegaard det nære samarbejde med det lokale universitet.

- Det er så naturlig en del af tankesættet hos os, at jeg ikke tror, det er noget, vi tænker over længere. Universitetet er med i alt fra projekter over netværker og klynger, så dem arbejder vi rigtigt meget sammen med. Man kan sige, at Aalborg Universitet er født ind i en samarbejdskultur med erhvervslivet, så det er ikke noget påklistret, men snarere noget indgroet, siger hun.

En handlekraftig borgmester
Længere mod vest ligger Morsø Kommune, som med sine 21.000 indbyggere blot udgør cirka 10 procent af befolkningsgrundlaget i ”storebror” Aalborg.

Kommunen oplevede et voldsomt dyk på DI’s liste over Lokalt Erhvervsklima i 2011, men kan i år lade sig hylde som højdespringer ved at gå fra en placering som nummer 80 til dette års 26.-plads.

- Borgmester Lauge Larsen viser lederskab. Lauge tog straks action få timer efter sidste års resultat (en placering som nummer 80, red.). Han indkaldte straks DI’s bestyrelse til, sammen med den administrative ledelse, at lave handlingsplan. Erhvervsledernes kommentarer blev taget alvorligt og der blev lyttet. Et af resultaterne var at indbyde kommunens erhvervsledere til rundbordssamtaler, hvor erhvervsledere over en kop kaffe diskuterede store og små udfordringer med kommunens politiske og administrative ledelse, fortæller Mogens Mathiasen, der til dagligt er adm. direktør i Royal Danish Fish Group, men som i denne sammenhæng udtaler sig som formand for DI Thy/Mors.

Han fortsætter:

- Morsøs borgmester og kommunaldirektør har sammen vist, at de har viljen til at ville og at action speaks louder than words. Dette er alt sammen sket i et tæt samarbejde med de lokale erhvervsledere og vor bestyrelse. Morsøs reaktion er virkelig et mønstereksempel på, hvordan et tættere samarbejde mellem erhvervsliv og kommune giver resultater. Borgmester Lauge Larsens måde at tackle en svær udfordring på er virkelig noget andre borgmestre kan lære af, lyder roserne om årets højdespringer.

Læs hele DI’s undersøgelse, Lokalt Erhvervsklima 12, ved at klikke her.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.08