Nyt samarbejde ser dagens lys på Formland
Når Formland næste år inviterer til messe, kan der på både forårs- og efterårsudgaven opleves et nyt tiltag, der bliver til i samarbejde mellem Formland og den nationale erhvervsklynge Lifestyle & Design Cluster.
Der er tale om den kurarterede udstilling Circular Formland Days, hvor fokus er på de gode eksempler på arbejdet med cirkularitet inden for livsstilsbranchen.
– Vi rækker ud til brands inden for ”Fashion & Lifestyle”, så det er brands inden for mode, tekstil, møbler og interiør, der kan komme i spil, siger direktør for Lifestyle & Design Cluster, Betina Simonsen.
En klar forudsætning er dog, at de produkter, der udstilles, har et cirkulært islæt, præcis som det har gjort sig gældende, når Lifestyle & Design Cluster før har afholdt udstillinger med cirkulært tema under både 3 Days of Design og Copenhagen International Fashion Fair.
Formålet er at præsentere de løsninger, som brands er nået frem til på deres rejse mod at blive mere cirkulære, så de samtidig kan motivere og inspirere andre i brancherne.
Et naturligt skridt
For Formland er det til gengæld nyt at have et fokus på cirkulære løsninger og produkter, men det er ifølge projektleder Flemming Andersen et naturligt skridt for messen også at udvise en ansvarlighed over for de klimaudfordringer, som verden står med.
– Vi ønsker med Cirkular Formland Days at profilere og medvirke til øget fokus på cirkularitet og bæredygtighed i livsstilsbranchen – nu og i fremtiden, siger han.
Brands inden for livsstilsbranchen kan søge om en plads på udstillingen. Det er dog et krav, at de lægger vægt på cirkularitet og kan fremvise skarpe, modige og innovative eksempler på deres arbejde.
– Man behøver ikke som brand at være nået i mål med den cirkulære omstilling. Det essentielle er, at virksomheden er i gang, og at der præsenteres produkter og løsninger, der mere eller mindre er i mål, siger Betina Simonsen