40 spirende iværksættere melder klar til Formland
Når Formland Spring de sidste dage i januar slår dørene op i MCH Messecenter Herning, står 40 iværksættere inden for design- og interiørbranchen klar til at netværke med og trække på erfaringer fra mere erfarne brancheaktører.
I en tid hvor forbrugerne holder på pengene, er det ikke blevet lettere for nyetablerede at slå igennem, og FormlandsCreator Community er ifølge messen selv et eftertragtet selskab at blive en del af. Den vurdering deler man hos det cirkulære fashion-brand Sig Lund, der er blandt årets deltagere.
- Vi ser det som en spændende proces, der giver mulighed for både at sparre, netværke og lære - en proces, som kun lige er startet, og som vil løbe frem til afholdelsen af messen. Det føles rigtig godt at være med, og i forløbet forventer vi at få optimal sparring fra vores vejledere, herunder rådgivning på et højt niveau. Vi er med på Creators Community for at kickstarte vores virksomhed og skabe en masse opmærksomhed om vores brand, lyder det fra de to ejere Rikke Liebetrau og Mathilde Sigaard.
Duoen udtrykker samtidig forståelse for, at det kræver sit at være en del af Creators Community - at der ligger en masse forberedelse i tiden op til messen, og at udbyttet af mentorforløbet bliver størst, hvis der kommer en konstruktiv og dedikeret dialog op at stå med vejlederen.
Rykker ved agendaer og udfordrer det konventionelle
Blandt denne udgaves mentorer finder man Dagmar Top Haustrup, CEO i Renatum, der ser et stort privilegium i opgaven og er meget imponeret over de mange innovative bud på nye produkter og opfindsomme arbejdsgange.
- Det er utrolig spændende at få lov til at være så tæt på de udvalgte iværksættere. De rykker ved agendaer og udfordrer ofte det konventionelle, hvilket gør forløbet meget inspirerende at være en del af. De er seriøse, dygtige og nyskabende - og har et stort drive og gåpåmod, hvilket også kræves for at starte noget nyt op, konstaterer Dagmar Top Haustrup og sætter lidt ord på, hvad gerningen som mentor indebærer:
- Messen skal betragtes som en fest for Creators Community-deltagerne, og vi hjælper dem med at være klar til festen. På Formland møder mange af dem for første gang de professionelle indkøbere fra kæder, stormagasiner og selvstændige forretninger. Her skal en anden salgsstrategi til for at lykkes, og det hjælper vi dem til at være klar med.
En gamechanger
Den tidligere Creators Community-deltager Design Rocket hører til de virksomheder, der siden sin medvirken i iværksætterforløbet er lykkedes med at etablere sig. Og hos virksomheden, der producerer bæredygtigt inventar til især børneværelset, er man ikke sen til at give forløbet en stor del af æren for succesen.
- For os var det en gamechanger at være med i Creators Community, for vi vidste ikke på forhånd, hvor vi ville hen med vores firma. Vi havde ingen erfaring fra denne branche, men vi ville gerne teste vores designs af og se, om der overhovedet var nogle indkøbere, som var interesserede i det, vi stod og lavede i vores garage. Der var CreatorsCommunity perfekt, og jeg anbefaler alle iværksættere, jeg møder, at prøve det af - vi fik erfaring, nye forhandlere og et fantastisk netværk, fastslår Lena Vilstrup-Sørensen, designer og stifter af Design Rocket.
Hun påpeger, at Creators Community hele tiden har været vigtig for branchens nye navne på vej frem, men at konceptet i øjeblikket grundet verdenssituationen er af større og mere afgørende betydning end nogensinde.
Creators Community har desuden en pris, Design Award, der uddeles på Formland Spring. En professionel jury udpeger først et felt på ti nominerede, hvorefter vinderen findes og kåres om aftenen efter messens åbningsdag.
Formland Spring løber af stablen 29.-31. januar.