700 m³ sibirisk lærketræ på motorvejen
Wimex har leveret intet mindre end 20 store lastbillæs med lærketræ til Roskilde. Træet er brugt til støjværnene på motorvejen M11.
De mange kilometer espalier langs Motorvejen M11 ved Roskilde står på mure og er nogle steder otte-ni meter høje.
Sibirisk lærk egner sig således godt til at stå på en motorvejsstrækning, hvor vejr, vind og forurening er hårde modspillere.
- Vi valgte at bruge sibirisk lærk til støjværnene, fordi det har flere fordele, forklarer arkitekt Jesper Krillov fra Bjarrum Arkitekter, der har slået stregerne til de nye støjværn.
- Først og fremmest var det et arkitektonisk valg, fordi lærk giver nabosiden en blødere og mere havepræget karakter, hvorimod stål ville skabe et hårdt anlæg. Samtidig var det vigtigt med en træsort, som tåler den hårde miljøbelastning ved en motorvej. Og da Vejdirektoratet desuden har en strategi om at undgå brugen af trykimprægneret træ, var valget let, fortsætter Jesper Krillov.
40 espalier pr. dag
Tømrervirksomheden Julius Nielsen & Søn A/S har stået for at føre projektet ud i livet, og på pladsen, hvor espalierne er samlet, har virksomheden i et års tid haft to mand i gang. Dag efter dag er nogle af de 700 m³ lærketræ kørt med gaffeltruck ind under det halvtag, hvor brædderne skulle skæres til. Herefter blev hvert stykke træ lagt i en skabelon og aluminiumsskinnerne skruet på, hvorefter en espalier-del var klar. Der kunne laves cirka 40 espalier-dele pr. dag. Knap en tredjedel er der arbejdet med i to omgange, da de dele, som vender ind mod private haver, skulle beklædes med kobbertråd, som blomster og planter kan sno sig ind i.
- Det har været rimeligt problemfrit at arbejde med. Det vigtige er, at aluminiumsskinnerne sidder så præcist, at samlingerne fungerer, men så snart vi fik lavet den rette skabelon, så kørte det, siger tømrermester Jan Lindgaard og tilføjer, at Julius Nielsen & Søn formåede at afslutte opgaven før den aftalte tid.
- Leverancerne af sibirisk lærk kom løbende og i god tid, inden vi skulle afslutte. Det er utrolig vigtigt, for en forsinkelse betyder lynhurtigt ekstra udgifter, fordi man skal have flere folk på for at nå det hele i sidste øjeblik. Det problem kom vi heldigvis slet ikke i nærheden af, siger Jan Lindgaard, som i processen samarbejdede med tømmerhandlerkæden Optimera, hvor salgschef Lars Hey både fandt frem til træ i den rette kvalitet og styrede logistikken omkring leveringer.