23948sdkhjf

Dansk offensiv i Sydkorea

Regeringen vil øge vareeksporten til Sydkorea med 50 pct. over fem år. Design, indretning og livsstil er blandt indsatsområderne.
Udenrigsminister Villy Søvndals tager i denne uge på officielt besøg til Sydkorea, og i den forbindelse lanceres visionerne for et styrket samarbejde med Sydkorea. Indsatsen er en del af regeringens vækstmarkedsstrategi, der blev offentliggjort i maj 2012.

- Vi har sat et mål om at øge vareeksporten til Sydkorea med 50 pct. over fem år. Det er ambitiøst, men det kan lade sig gøre, hvis vi de kommende år gør en ekstra indsats i tæt samarbejde med dansk erhvervsliv. Og det vil skabe vækst og flere jobs i Danmark, siger handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr.

Seks indsatsområder
Med vækstmarkedsstrategien satser regeringen på at styrke Danmarks placering på vækstmarkederne og bidrage til vækst og beskæftigelse i Danmark. Konkret skal indsatsen i Sydkorea sikre en stigning i vareeksporten til Sydkorea på 50 pct. i perioden 2012-2016 gennem en målrettet indsats understøttet af en lang række aktiviteter og nye initiativer inden for følgende seks prioriterede sektorer:

Kultur, design, indretning og livsstil i takt med at Sydkoreas velstandsniveau omsættes til efterspørgsel efter danske livsstils-, design- og indretningsprodukter og globaliserede koreanske fremstillingsvirksomheder ser design som konkurrenceparameter på det internationale marked;

Sundhed og velfærd i lyset af Sydkoreas behov for effektivisering af sundhedssystemet, udbygning af plejeområdet og mulighederne for forsknings- og udviklingssamarbejde samt investeringspotentialet;

Fødevarer og landbrug som følge af Sydkoreas høje velstandsniveau og forbrugernes fokus på kvalitet, bæredygtighed og sikkerhed på fødevare- og veterinærområdet;

Klima-, energi- og miljøteknologi grundet Sydkoreas højt prioriterede ’grøn vækst’ dagsorden og den Dansk-Koreanske Grønne Vækstalliance, der placerer dansk viden, teknologi og forskning helt centralt i Sydkorea og åbner op for intensiveret forskningssamarbejde og tiltrækning af investeringer;

Det blå Danmark i naturlig forlængelse af Sydkoreas ledende placering når det gælder skibsværfts- og i stigende grad offshore-markedet, hvor danske løsninger og teknologier kan bidrage til Sydkoreas fortsatte lederposition, når det gælder kvalitet, effektivitet og bæredygtighed i sektoren;

Forskning, innovation og videregående uddannelser idet Sydkorea er et af verdens mest innovative samfund og ambitionsniveauet på forsknings- og udviklingsområdet flugter med danske interesseområder.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079