23948sdkhjf

Virksomheder: Vi overholder da loven!

Langt de fleste virksomheder ser sig selv som lovlydige. Det er konklusionen på en rundspørge blandt 1.800 virksomheder, som Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har foretaget.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen offentliggør i dag analysen ” Virksomhedernes arbejde med at efterleve konkurrence- og forbrugerlovgivningen ”, som bygger på en rundspørge blandt godt 1.800 virksomheder.

Størsteparten af de danske virksomheder vurderer, at de overholder konkurrence- og forbrugerlovgivningen – blandt andet fordi det er moralsk rigtigt. Det spiller også en rolle, at det er godt for forretningen, og at de ser en risiko for at få bøder fra myndighederne eller civile erstatningssager ved lovbrud.

Karteller i branchen
Selvom hovedparten vurderer, at de overholder konkurrenceloven, tror 43 procent, at der er karteller i deres branche. Kartelvirksomhed er en meget grov overtrædelse af konkurrenceloven. En femtedel tror, at der er virksomheder i deres branche, som bryder forbrugerreglerne. Virksomhederne vurderer, at det skader deres egen forretning, når andre overtræder loven.

- Jeg glæder mig over, at langt de fleste virksomheder ønsker at overholde lovgivningen. Samtidigt er det tankevækkende, at så mange tror, at der er karteller i deres branche. Jeg hæfter mig også ved, at virksomhederne selv vurderer, at karteller er lige så skadelige som andre former for økonomisk kriminalitet, siger direktør i Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Agnete Gersing.

Det halter lidt med kendskabet
Langt de fleste virksomheder – flere end 80 procent – har en god forståelse af konkurrencelovens forbud mod karteller og andre konkurrencebegrænsende aftaler. Alligevel vurderer omkring 70 procent, at de kun kender lidt til eller aldrig har hørt om konkurrenceloven. På forbrugerområdet svarer lidt over halvdelen, at de har et godt kendskab til reglerne.

Mens 71 procent af de adspurgte virksomheder arbejder struktureret med at overholde forbrugerreglerne, handler virksomhederne i højere grad ud fra deres sunde fornuft på konkurrenceområdet. Under halvdelen har igangsat aktiviteter, der skal sikre, at de efterlever konkurrenceloven.

- Det er godt, at en del virksomheder allerede arbejder målrettet på at overholde reglerne. Men vi kan se, at der er et behov for at styrke kendskabet til reglerne – især blandt de mindre og mellemstore virksomheder, siger Agnete Gersing og fortsætter:

- Vi vil styrke vores vejledning til virksomhederne. Vi skal hjælpe de virksomheder, der gerne vil overholde reglerne. Samtidigt skal vi sætte hårdt ind over for de virksomheder, der begår grove overtrædelser til skade for forbrugerne og andre virksomheder.

Analysen siger i øvrigt ikke noget om omfanget af faktiske overtrædelser af konkurrence- og forbrugerlovgivningen.

TAL OG FAKTA FRA ANALYSEN
Størstedelen af de danske virksomheder efterlever efter eget udsagn konkurrence- og forbrugerlovgivningen. Virksomhederne tror dog, at andre virksomheder overtræder reglerne.

• 97 pct. af virksomhederne vurderer selv, at de overholder konkurrenceloven. 93 pct. af virksomhederne vurderer, at de fuldt ud eller i høj grad overholder forbrugerlovgivningen.

• 43 pct. af virksomhederne tror, at der i dag er virksomheder i deres branche, der bryder konkurrenceloven ved at indgå i karteller.

• Op mod 20 pct. af virksomhederne på forbrugerområdet har det indtryk, at virksomheder i deres branche ofte eller meget ofte overtræder reglerne.

Virksomhedernes opfattelse af deres kendskab til forbrugerlovgivningen er højere end det opfattede kendskab til konkurrenceloven, men virksomhederne svarer oftere forkert på de konkrete forståelsesspørgsmål om forbrugerlovgivningen end om konkurrenceloven.

• 53 pct. af virksomhederne angiver, at de kender meget eller en del til reglerne på forbrugerområdet, herunder markedsføringsreglerne. Hvad angår konkurrenceloven, er det 31 pct.

• I forhold til virksomhedernes forståelse af reglerne på forbrugerområdet svarer 79 pct. af virksomhederne rigtigt på, at reklamationsretten for solgte varer er to år, mens 78 pct. svarer rigtigt på, at det er den samlede pris inklusiv moms og andre omkostninger, som skal oplyses på en vare/service.

• Kun 12 pct. svarer rigtigt på, at en vare/service skal have været til salg i seks uger til den samme pris, før prisen kan sættes ned, og virksomheden kan reklamere med før- og nu-priser.

• I relation til virksomhedernes forståelse af konkurrenceloven svarer 87 pct. af virksomhederne rigtigt på spørgsmålet om prisaftaler, 84 pct. på spørgsmålet om markedsdeling og 83 pct. på spørgsmålet om mængdebegrænsning. Forståelsen af bindende videresalgspriser og tilbudskoordinering ved licitationer er lavere.

Virksomhederne har en række motiver for at efterleve lovene

• Ni ud af ti virksomheder oplyser, at det har betydning for deres overholdelse af reglerne, at det er moralsk rigtigt.

• 58 pct. af virksomhederne på forbrugerområdet oplyser, at det har betydning for deres overholdelse af reglerne, at det er godt for forretningen. Det gælder 52 pct. af virksomhederne på konkurrenceområdet.

• 49 pct. af virksomhederne vurderer, at det giver mere tilfredse medarbejdere at efterleve reglerne på forbrugerområdet, mens det gælder for 28 pct. på konkurrenceområdet.

• Virksomhederne tilkendegiver, at de især lægger vægt på at overholde reglerne på forbrugerområdet for ikke at få utilfredse kunder, negativ medieopmærksomhed (dårlig PR) og tabe anseelse i branchen.

• Virksomhederne tilkendegiver, at de især lægger vægt på at overholde konkurrenceloven for ikke at få dårligt omdømme for virksomheden og dårligt omdømme for personer i virksomheden.

• Derudover tilkendegiver virksomhederne, at de afholdes fra at overtræde konkurrence- og forbrugerlovene pga. risikoen for at få bøder fra myndighederne eller at få et civilt søgs-mål/erstatningskrav mod sig.

44 pct. af virksomhederne har ikke, eller har i mindre grad strukturer for, hvordan de arbejder med at overholde konkurrenceloven. Det gælder for 14 pct. af virksomhederne på forbrugerområdet.

• 71 pct. af virksomhederne benytter interne procedurer og kontrolmekanismer til at sikre efterlevelse af forbrugerlovgivningen. Det gælder 41 pct. af virksomhederne i forhold til konkurrenceloven.

• 59 pct. af virksomhederne angiver, at de ikke benytter nogle af de nævnte tiltag, men alene handler ud fra sund fornuft i forhold til at sikre efterlevelse af konkurrenceloven. På forbrugerområdet gælder det for 29 pct. af virksomhederne.

Læs hele analysen på www.kfst.dk
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079