23948sdkhjf

Danske virksomheder indtager Italien

Krisen har taget hårdt på Italien, og det skaber åbninger for udenlandske virksomheder. Blandt andet møbelbranchen har øget sin eksport til Italien på det seneste.
Den italienske detailhandelsstruktur har traditionelt været domineret af mindre italienske butikker, men i løbet af de seneste år er billedet begyndt at ændre sig.

- Det er rigtigt, at krisen har taget hårdt på Italien, men den har samtidig åbnet nogle muligheder, som man kan benytte sig af, fortæller Birgitte Woersaa fra Danmarks generalkonsulat i Milano til bladet Eksportfokus.

Hun er eksportrådgiver og oplever, at de mange butikslukninger har skabt plads på markedet for detailvirksomheder udefra, der gerne vil åbne egne forretninger.

Sats på det nordlige Italien
Blandt de danske virksomheder, som har størst succes på det italienske detailmarked, er møbelvirksomhederne. De har i første halvdel af 2012 øget eksporten til Italien med ti procent, mens den samlede danske eksport til samme land er faldet med 4,5 procent.

Middelfart-virksomheden Howe kunne tidligere på året melde om stor vækst på det italienske marked , og det eksklusive køkkenbrand, Uno Form, åbnede ny butik i Milano i maj måned. Et tredje eksempel er Jysk-koncernen, som efter fire år på det italienske har åbnet 26 butikker – alle i den nordlige del. Og netop Norditalien er et strategisk godt sted at starte, mener Birgitte Woersaa:

- For eksempel er regionen Lombardiet, med Milano som hovedstad, en af de rigeste regioner i Europa. Indbyggerne her har en enorm købekraft, noget som man ikke forventer, når man læser om krisen i Italien i aviserne, siger hun.

- Alene i Milano og omegn bor cirka otte millioner mennesker, og selve byen Milano er, målt på bruttonationalprodukt (BNP), den femterigeste by i Europa. Og så bliver det lige pludselig interessant, understreger Birgitte Woersaa.

Fakta om Norditalien
Kilde: Eksportfokus
• De fire nordlige regioner; Lombardiet, Piemonte, Veneto og Emilia Romagna, udgør Italiens økonomiske kraftcenter med 47 procent af landets samlede bruttonationalprodukt.

• Knap 40 procent af alle virksomheder i Italien er registreret i en af disse regioner.

• Bruttonationalprodukt (BNP) per indbygger er næsten dobbelt så højt i Norditalien som i den sydlige del af landet.

• Privatforbruget per person i Lombardiet ligger gennemsnitligt 2.000 euro over landsgennemsnittet.

• Af de cirka 100 danske datterselskaber i Italien ligger cirka 90 i Norditalien.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093