23948sdkhjf

Byggemarkedskæde må ikke længere kalde sig billigst

Efter Forbrugerombudsmandens indgriben har Bauhaus nu indstillet brug af vendingen ”Altid billigst”.
Hvis man reklamerer med, at man altid er billigst, må det forstås som absolut og ikke betinget af, at man i sidste ende måske kan få produktet billigst, hvis man benytter sig af en prisgaranti.

Byggemarkedskæden Bauhaus har gennem en årrække reklameret med, at man altid var billigst med de varer, der var på tilbud i byggemarkedets tilbudsaviser.

En konkurrent klagede over dette til Forbrugerombudsmanden, idet man fremlagde en række konkrete eksempler, hvor konkurrenten mente at være billigere end Bauhaus. Det på trods af at Bauhaus i den pågældende uge havde markedsført varerne under sloganet ”Altid billigst”.

”Altid billigst” må betragtes som uforbeholdent
Da et udsagn om, at en forretning altid er den billigste, er væsentligt for en forbrugers beslutning om, hvor man skal købe sine varer, bad Forbrugerombudsmanden Bauhaus om at dokumentere udsagnet og oplyse på hvilket grundlag, firmaet anvendte udtrykket i sin markedsføring.

Bauhaus oplyste, at en overvågning af konkurrenternes priser i næsten alle tilfælde ville sikre, at Bauhaus’ tilbudsvarer var billigere end hos konkurrenterne. I de tilfælde, hvor overvågningen ikke sikrede dette, ville Bauhaus’ prisgaranti i sidste ende altid sikre kunderne de markedsførte varer billigere, end de kunne fås til hos konkurrenterne.

Forbrugerombudsmanden fandt imidlertid, at udtryk som ”altid billigst” måtte betragtes som uforbeholdent og således, at varerne var billigst, når man købte dem. Udtrykket kunne derfor ikke anvendes, såfremt den billigste pris alene kunne opnås, hvis kunden efterfølgende opdagede, at varen kunne fås billigere et andet sted, og kunden derfor benyttede sig af en prisgaranti og fik et beløb tilbagebetalt.

Da Bauhaus har indstillet brugen af udtrykket, har Forbrugerombudsmanden ikke forfulgt sagen nærmere, men blot præciseret, at udtryk som ”altid billigst” eller lign. kun må benyttes, hvis udsagnet er korrekt og dokumenterbart. I modsat fald vil udtrykket være vildledende, jf. markedsføringslovens § 3, stk. 1.

Kilde: Forbrugerombudsmanden

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078