23948sdkhjf

Dencon Center vokser på onlinesalg

Leverandøren af kontormøbler har øget omsætningen kraftigt gennem kombinationen af en ny, specialudviklet webshopløsning og en ny fysisk butik med showroom.
Dencon Center A/S fra Risskov ved Aarhus er én af et stigende antal handels- og servicevirksomheder, som har fået øjnene op for synergien mellem online salg og traditionelt butikssalg. Et Innovationstjek gennem InnovationsAgenterne kickstartede en proces, som på bare to år har ført til en kraftig omsætningsfremgang via en ny, specialudviklet webshopløsning og etableringen af en ny fysisk butik med showroom.

Dencon Center, der udformer indretningsløsninger for danske virksomheder, begyndte i 2009 at sælge kontormøbler via internettet. Indtil da foregik salget udelukkende på traditionel vis med kundebesøg af en indretningskonsulent. Onlinesalget tog hurtigt fart, og allerede i 2010 udgjorde det 33 procent af virksomhedens omsætning. Men succesen gav samtidig store administrative og logistiske udfordringer på de interne linjer.

- Vi kunne slet ikke følge med, og jeg var ved at drukne i interne processer. Jeg ved en masse om møbler og kontorindretning, men jeg vidste ikke noget om internetteknologi og e-handel. Så hvis vi skulle realisere potentialet i onlinesalget, havde vi brug for hjælp, siger direktør Torben Møller fra Dencon Center.

Innovationstjek kickstartede proces
Torben Møller søgte i foråret 2010 hjælp hos brancheforeningen FDIH (Foreningen for Dansk Internet Handel), som satte ham i forbindelse med InnovationsAgenterne. InnovationsAgenterne tilbyder gratis Innovationstjek til små og mellemstore virksomheder med henblik på at identificere teknologidrevne udviklingsmuligheder.

- Mødet med InnovationsAgenterne var en øjenåbner for mig og en betydelig del af den erkendelsesproces, jeg har været igennem for at nå hertil, hvor vi er i dag. Innovationstjekket kickstartede det procesoptimeringsforløb, vi har været igennem, i forhold til webshoppen og vores interne processer, mener Torben Møller.

Den 11.11.11 slog Dencon Center dørene op til webshoppen kontormøbler.dk hvor en ny, specialudviklet teknologi gør det muligt for kunden at skræddersy sine kontormøbler og se resultatet direkte på skærmen. Den unikke løsning gør det nemt for kunderne at få overblik over de mange forskellige muligheder for individuel tilpasning, når de handler online.

Én plus én giver tre
Som supplement til webshoppen har Dencon Center også etableret en fysisk butik, som ligger i forbindelse med virksomhedens administration i Risskov ved Aarhus. Her kan kunderne se og røre produkterne, inden de køber. Både Torben Møller og FDIH fremhæver kombinationen af de to salgskanaler som et centralt succesparameter.

- Når man taler onlinesalg og traditionel detailhandel, giver én plus én tre. Der er en helt klar synergi mellem den tryghed, det giver kunden, at en virksomhed har en fysisk tilstedeværelse, og den frihed, det giver, at handle online. Vi ser derfor en stærk tendens til, at virksomheder har stor succes med at kombinerer de to salgskanaler, fortæller Tevin Lac, projektleder hos FDIH.

Det har taget tre mand to år at få Dencon Centers nye webshop helt på plads, men den perfektionistiske tilgang betaler sig. Allerede efter første år udgør onlinesalget 60 procent af Dencon Centers omsætning. Det er en fordobling af onlineomsætningen siden 2010.

Ifølge Tevin Lac fra FDIH er netop de bagvedliggende systemer og den hastigt udviklende online teknologi nogle af e-handelsvirksomhedernes primære udfordringer:

- Dem, der driver webshops, er typisk rigtig dygtige købmænd. De finder gode varer rundt om i verden og sælger dem til den rigtige pris. Men de glemmer ofte at have fokus på logistik og procesoptimering. Det er især en udfordring, hvis en virksomhed pludselig oplever stor vækst og går fra fem til måske 100 ordrer om dagen. Samtidig har de svært ved at holde sig opdateret på de mange nye teknologier, som hele tiden udvikler sig, siger Tevin Lac.

Heldigvis er der hjælp at hente for de virksomheder, der ligesom Dencon Center, er ved at drukne i sin egen succes. Gennem FDIH og ordninger som InnovationsAgenterne kan virksomhederne hente viden og få hjælp til teknologisk innovation, så udfordringerne i forhold til teknologi og interne processer ikke spænder ben for væksten.
Kommenter artiklen (1)
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.071