Trenden hedder 'showrooming'
Retailbranchen udvikler sig hurtigt, og det stiller hele tiden nye krav til butikkerne. Formland UPgraded sætter fokus på den nyeste retailtrend.
Showrooming handler om butikkernes evne til at skabe fysiske rammer, hvor kunderne bliver inspireret – og som afspejler butikkens identitet og brand.
- I dag skal man møde kunderne på mange platforme, men nærvær og evnen til at videregive historier og autenticitet er stadig en vigtig del af handel, siger Maria Louise Engelbredt, business development manager, i konsulent- og analysefirmaet Retail Institute Scandinavia.
Behov for at fornemme, opleve, se og røre
Maria Louise Engelbredt er ikke i tvivl om, at netop showrooming er en ny vigtig trend for design- og livsstilsbranchen:
- I dag skal livsstilsbutikken ikke bare være en ramme for salg af varer. Det handler om at skabe værestedet, hvor kunderne gerne vil høre til, hvor det er rart og inspirerende at være, og hvor man gerne vil ses. Vi vil gerne e-handle, men e-handlen kan ikke opfylde vores behov for inspirerende steder at gå hen og fornemme, opleve, se og røre, mener hun. Det er også derfor, at en klassisk disciplin som en messe stadig udgør en vigtig funktion.
- Her er masser af handel og inspiration – men inspiration er ikke kun visuelt. På en messe er der mulighed for at netværke og finde ind til identiteten, historierne og visionerne bag de brands, man gerne selv vil forhandle. Så man kan overføre iscenesættelserne til sin egen butik – og skabe showrooming, siger Maria Louise Engelbredt og fortsætter:
- Det gælder om at overraske messegæsterne og give dem viden med hjem. For eksempel i forhold til opbygning af fysiske butikker med effektiv onlinesalg. Modsat hvad man skulle tro, har krisen sat fokus på fællesskab og samarbejde i livsstilsbranchen. Det afspejler messer også. Mens mange nye storcentre tiltrækker kunderne, skal traditionelle butikker i bycentre nu samarbejde og skabe slagkraftige fællesskaber for at holde på kunderne og trække andre tilbage fra storcentrene, siger Maria Louise Engelbredt
Vil være mere end et handelssted
Når UP/ i MCH Messecenter Herning i dagene fra den 2.-5. februar slår dørene op for design- og livsstilsbranchen bliver det med et nyt koncept for messen, hvor netop videreudvikling af butikshandel og retailtrends er på programmet. Her vil Retail Institute Scandinavia være både tilgængelig for messegæster på en stand og give foredrag om retailtrends under messen i Herning.
Med det nye koncept for Formland UPgraded ønsker arrangørerne at gøre messen til mere end et handelssted. Messegæsterne skal tilbage til butikkerne med masser af inspiration og ny indsigt. Derfor er foredrag om, hvad der er oppe i tiden, og de nyeste retailtrends en vigtig del af den fornyede Formland UP/graded-messe i Herning.