23948sdkhjf

Et stort marked – lige i baghaven

Seks FN-organer rykker under samme tag i København. Det åbner nye muligheder for danske virksomheder – også i møbelbranchen.
FN samler nu alle aktiviteterne i København under ét tag – og det kan give lettere adgang for danske virksomheder til det lukrative marked for salg til FN’s projekter.

- Samlingen af FN-kontorerne kan få stor betydning for erhvervslivet. Især det, at de holder fast i de eksisterende kontorer, og at de udvider aktiviteterne. Det kan give gode gevinster til de danske virksomheder, og det giver dem et klart forspring i forhold til udenlandske konkurrenter, forudser chefkonsulent Marie Gad, DI.

Hun peger ikke mindst på, at der bliver kortere vej til kontorerne og dermed også til indkøberne i de forskellige FN-organisationer. Samtidig bliver det lettere at udvide fra at handle med bare en organisation til flere af de organisationer, der køber ind fra København.

Samme niveau som til Indien
I 2010 indkøbte FN varer og tjenesteydelser for ikke mindre end 87 milliarder kroner. Faktisk beløb FN’s indkøb af danske varer og serviceydelser sig til 2,6 milliarder kroner det år. Samme niveau som eksporten det år til Indien.

Danske virksomheder sælger typisk produkter som IT-udstyr og kontorforsyning, vacciner, medicinsk udstyr, myggenet, valg-udstyr, telekommunikationsudstyr, fødevarer, møbler og køleudstyr. Af services er langt den største del af den danske indtjening på fragt- og transportservices. Men vi sælger også konsulentbistand til for eksempel minerydningsopgaver.

Større potentiale
Der anslås at være et betydeligt større potentiale for danske leverandører. Det gælder eksempelvis indkøb af miljørådgivning, bygge- og ingeniørrådgivning samt markedsføring og informationsydelser. Herudover er der i FN-regi et stort behov for vandteknologi og løsninger til levering af rent drikkevand.

- Danske virksomheder kan med fordel betragte de samlede FN-organisationer i FN-huset som et marked for sig, hvor de bør lave en grundig markedsanalyse af FN med de muligheder organisationerne rummer. For mange virksomheder tror fejlagtigt, at FN har brug helt særlige varetyper. Men FN skal faktisk både bruge konsulentydelser og mere skrivebordsnære redskaber som eksempelvis kuglepenne og kopipapir, slår Marie Gad fast.

Det forventes, at 500 nye FN-medarbejdere i løbet af en årrække vil være at finde i det københavnske bybillede, så organisationen til den tid vil råde over samlet 1.800 medarbejdere i bygningen.

Kilde: Dansk Industri - http://www.di.dk

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063