23948sdkhjf

Tømmerhandlerne trænger til et imageløft

Trælastbranchen ligger i bunden, når det kommer til unges vurdering af, hvor de kan tænke sig at arbejde. Det vil kræve en stor kommunikationsindsats at vende billedet.
Hvordan bliver en tømmerhandler sexet?

Det spørgsmål stillede Trælasthandlerunionen TUN på sit årsmøde sidste år i erkendelse af, at den demografiske udvikling i samfundet vil skærpe konkurrencen om at tiltrække elever med et vist uddannelsesniveau.

Læs også: Hvordan bliver en tømmerhandler sexet?

TUN fik i løbet af 2012 udarbejdet en analyse af branchens image, og konklusionen er, at der i dén grad er behov for at ændre billedet af trælastbranchen som karrierevej. Det skriver TUN i sin Årsberetning 2012:

- Vores branche er blandt de mindst attraktive, hvis man spørger ind til, i hvilke brancher de unge kunne forestille sig at søge en elevplads. Vi kommer sågar efter plejehjem og landbrug, hvis man ser på besvarelserne fra analysens deltagere fra HG/HHX, lyder det fra TUN, som dog samtidig påpeger, at der formentlig ikke er tale om et decideret imageproblem, snarere uvidenhed:

- Branchen er rent faktisk meget attraktiv, men det går i de fleste tilfælde først op for eleverne, når de er kommet ind. Det er et ret så vigtigt problem, da det er en væsentlig barriere for at få de unge til at søge ind i trælastbranchen. De unge har krav og ønsker til de forhold, der skal ligge i en elevplads. Den kvantitative analyse viser bl.a., at de ønsker og krav, som potentielle elever har til en elevplads, rent faktisk opfyldes i allerhøjeste grad, hvis man spørger nuværende elever i branchen om de faktiske forhold.

Ny imagekampagne skydes i gang
Ifølge TUN må trælastbranchen erkende, at kendskabsgraden er i bund blandt langt de fleste unge, og som branche må man derfor stræbe efter at finde fælles løsninger til at løse problematikken:

- Vi skal kommunikere vores styrker ud, så de unge kan se den attraktive branche, vi er. (…) Fremadrettet skal løftet i branchens image være med til at øge tiltrækningskraften for potentielle elever fra højere uddannelsesniveauer og samtidig fjerne de mange myter, der associeres med trælastbranchen, lyder det.

TUN afholder sit årsmøde torsdag den 31. januar 2013 på Hotel Nyborg Strand under temaet ”Det er svært at spå – især om fremtiden". Her præsenteres blandt andet en fremadrettet strategi for en større imagekampagne, som skal kommunikere branchens værdier og styrker ud.

Læs mere om årsmødet på www.tun.dk
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.081