23948sdkhjf

Net-handel blev guldgrube for PA Savværk

For bare fem år tilbage var det familieejede savværk lukningstruet. Men ved at lancere et nyt produkt og satse på e-handel, er virksomheden kommet stærkt tilbage.
Før i tiden leverede PA savværk på Sydfyn udelukkende træ til de klassiske designermøbler. Men en brat opbremsning i salget fik savværket til at ændre kurs.

For knap fem år siden kom Kim Axelsen til som direktør og udvidede kort efter produktionen med fremstilling af plankegulve. En manglende velvilje til samarbejde hos forhandlerleddet fik Kim Axelsen til at tage sagen i egen hånd, og dermed blev kimen til savværkets net-butik lagt. Det har siden vist sig at blive en rigtig god forretning, skriver Jyllands-Posten.

Boom i net-salg
Kunderne tog så godt i mod både produkt og net-butik, at PA Savværk allerede fra første år solgte sine plankegulve til kunder i hele landet. E-handlen har reddet savværket og endvidere bragt det op i en højere liga, end man troede muligt. Med opkøbet af Wiking Gulve sidste år producerer de to virksomheder i dag tilsammen 200.000 kvadratmeter gulv og omsætter for 70 mio. kr. årligt.

Det tjener sig
Og flere mindre industrivirksomheder kan lære af denne succeshistorie, mener direktøren. Også selvom det er en dyr affære at vedligeholde og udvikle sine net-aktiviteter. Kim Axelsen vurderer, at virksomheden i dag bruger omkring 20 gange så mange penge på den post.

Til gengæld sparer PA Savværk markedsføringskroner og endnu vigtigere har virksomheden fået en tættere dialog med kunderne. Og det er blandt andet en fordel i forhold til produktudvikling, påpeger direktøren over for avisen.

-Vi har selv trukket mange kunder ind i butikken via vores indsats på nettet, men der er stadig mange kunder, som køber vores produkter via forhandlerne, som er kommet til senere. Det har vi det fint med, og vi har et godt samarbejde med dem. Men det gør tingene lettere, når man selv styrer processen, siger Kim Axelsen til avisen.

Tre ud af fire misser e-handel
Generelt er små danske virksomheder meget dårlige til at udnytte de digitale muligheder. Kun hver fjerde virksomhed med 10-19 ansatte modtager i dag ordrer via nettet, mens det blandt de store virksomheder med over 100 ansatte er 49 pct. af virksomhederne, der modtager ordrer den vej. Det viser nye tal fra Danmarks Statistik.

- Erhvervslivet har brug for et kraftigt wake-up-call. Alt for mange virksomheder har slet ikke øjnene op for, hvordan de kan udnytte it til at blive mere produktive og skabe mere forretning. Danmark går glip milliarder på den konto, siger Mette Lundberg, direktør for Politik & Kommunikation i IT-Branchen.

De mindste virksomheder er lidt bedre med, når det handler om at afgive ordrer på nettet. Men de halter fortsat kraftigt bagefter, og afstanden mellem de store og små virksomheder er blevet større de seneste år.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063