0104: Metalfolk sikrer træbranchen fremgang
Artikel fra Træ og Industri - Januar 2004
De seneste års lave tilgang til træindustriens uddannelser er blevet opvejet af en stor tilgang til virksomhederne af såvel timelønnede som teknisk uddannede fra metalindustrien.
Derved har træindustrien på kort sigt kunnet løse flaskehalsproblemet, der var meget omtalt i medierne for et par år siden, og efterkomme markedernes efterspørgsel.
En konsekvens af denne rekruttering har nu meldt sig i metalindustrien, hvor der er mangel på faglærte og teknikere.
Træindustrien kører stadig på lavt blus på både uddannelses- og efteruddannelsessiden og mange uddannelsespladser står tomme. Specielt maskin- og møbelsnedkeruddannelserne har inden for de senere år oplevet et stort fald i søgningen af unge og i dag er knap en tredjedel af alle maskinsnedkerlærlinge voksenlærlinge. Der er behov for en målrettet indsats over for de unge for, så træindustrien kommer til at råde over tilstrækkelige kompetencer i fremtiden.
Hvor er det træindustrien vil hen?
Som repræsentanter for henholdsvis en uddannelsesinstitution, et kompetenceformidlingscenter og et regionalt vækstmiljø efterlyser denne artikels forfattere en mere strategisk og langsigtet udmelding fra træindustrien. Udmeldinger, der forholder sig til, hvordan henholdsvis produktionen og markedet vil udvikle sig? Og hvilke kompetencer/spidskompetencer man fremover bør opdyrke og indbygge i branchens uddannelsestilbud.
En mindre rundspørge til unge studerende tyder på at de unge vælger træbranchen fra på grund af følgende myter om branchen:
• Der mangler en defineret uddannelsespolitik
• Samarbejdet med uddannelsesinstitutionerne er langt mindre end, det er tilfældet med andre brancher. Branchen mister derved identitet i forhold til de studerende.
• Der har de seneste år været mange konkurser, der skræmmer de unge væk fra branchen
• Det er svært at se muligheder i en uddannelse, der ikke kvalificerer til job i andre brancher.
• Arbejdspladserne er ensidige og mangler udfordringer
At der er tale om myter, der kan modargumenteres med nogle af de positive historier fra træ industrien ændrer ikke på det faktum, at de unge bevidst er begyndt at fravælge træindustrien.
Hvor er vores rolle i dette spil?
Som repræsentanter for erhvervslivet og uddannelsesinstitutionerne vil vi i vort arbejde gerne kunne argumentere for træindustriens mange muligheder, men mangler retningsliner eller materiale, der kan underbygge vor argumentation og medvirke til at give branchen det ry, som den fortjener.
Flere af de ekspansive virksomheder i branchen er på det seneste begyndt at efterlyse teknikere, ingeniørstuderende, produktionsmedarbejdere m.m. for at kunne klare efterspørgslen og de fremtidige ekspansionsplaner. Det vurderes herfra, at der er behov for, at vi i fællesskab får skabt et stærkt og sammenhængende Branche Brand. Et Brand, der kan skabe grundlaget for tiltrækning af ressourcer i bred forstand, herunder udvikling og innovation og sidst men ikke mindst bane vejen for, at flere unge vælger en uddannelse og karrierevej inden for denne branche.