23948sdkhjf

0104 Tema: Fyldte ordrebøger hos Outrup Vinduer & Døre A/S

Temaartikel om vinduer, døre og facadebeklædning fra Træ og Industri - Januar 2004
Tekst Kaj Hansen Træ og Industri

- Partnerskab med tømrere giver travlhed på Mors

Når endnu et nyt gult Skagenhus rejses på toppen af Danmark eller når en liebhavervilla ved Øresund restaureres, går der ofte en bestilling på Vinduer & Døre af sted til Mors.

Outrup Vinduer & Døre A/S har satset på en niche med ordreproduktion af fyrretræs vinduer og døre i høj kvalitet og direkte tilpasset husejernes ønsker. Omkring 7000 byggerier får årligt monteret vinduer og døre fra Outrup.

En vandring i fabrikshallen viser både runde, ovale og trekantede former – her er gavlvinduer så små, at selv den mest fodboldglade knægt vil have svært ved at ramme dem og store glaspartier med skydedøre så brede, at en hel familie kan gå igennem ved siden af hinanden.

Outrup Vinduer & Døre høres ikke i koret, når byggebranchen synger klagesange. Ordrebøgerne er fulde – det bedste tegn på, at kunderne er tilfredse.

Tætte relationer
- Vores vigtigste samarbejdspartnere er landets tømrermestre. Salget foregår kun via dem. Mester rådgiver boligejerne og har ansvaret for, at der måles korrekt op og at vinduet eller døren monteres efter forskrifterne. Til gengæld støtter vi mestrene og vore konsulenter hjælper gerne med at finde de bedste løsninger, forklarer direktør Mogens Ringgaard.

- Vi gør meget for at knytte vore faste kunder tættere til os. Allerede når man har lagt få ordrer hos os får man udvidet støtte til salg og rådgivning, og jo mere man handler, jo større fordele får man. De tømrermestre, der køber rigtigt meget, bliver partner hos os. Partnerskab indebærer flere fordele. Det er vores erfaring, at hurtig levering er den fordel, vore partnere finder mest værdifuld, understreger direktør Mogens Ringgaard.

Loyale medarbejdere
Vinduesproduktion er sæsonbetonet – færre ønsker at få skiftet vinduer midt om vinteren. Men når vintergækkerne er afblomstret, begynder tømrermestrene i stor stil at måle op til forårets opgaver, så i påsken står faxen ikke stille.

- Det slår aldrig fejl, fortæller Mogens Ringgaard. Når vi kommer tilbage efter påskeferien, har mestrene haft tid til at gøre ordrerne klar, og så får vi travlt – det kører på højtryk helt til udgangen af oktober. Det er kun takket være meget engagerede og loyale medarbejdere, at det lykkes at overholde de lovede leveringstider.

Da det er vigtigt for os at have et højt kvalitetsniveau, har vi brug for erfarne folk. For at dygtiggøre dem og holde på dem når der er knap så travlt, bruger vi ofte vinteren på kurser, siger Mogens Ringgaard.

Som et apropos hænger der på væggen i specialværkstedet et minde fra vinterens kurser - en seddel med de værdier, værkstedets ansatte selv har aftalt: ”Samarbejde, tolerance, glæde, ærlighed, troværdighed og mod”.

- Alle 120 medarbejdere i produktion og administration har været med til at formulere mål og værdier. Samtidig er de trænet i at være selvstyrende. Kun ved at medarbejderen er engageret i at bidrage til forbedringer, kan vi øge produktionen og samtidig yde vore kunder den bedste service, forklarer Mogens Ringgaard.

Effektiv produktion
Outrup Vinduer & Døre udgør nu en stor del af landsbyen Outrup. Virksomheden består i dag af en administrationsbygning og en stribe sammenbyggede moderne værksteder.

- I de første år skulle de enkelte dele køres udendørs fra værksted til værksted. Det gav af og til skrammer som måtte udbedres og det tog tid.

For at kunne følge med efterspørgslen og øge kvaliteten, er virksomheden derfor udbygget meget de senere år. I år 2000 blev produktionsarealet forøget med 3.500 m2 til 10.000 m2 og nu er vi oppe på ca. 12.000 m2, forklarer Mogens Ringgaard.

Fra kernetræet skæres til i rå stave, gennem samling, maling og montering af glas til de færdige elementer får det sidste kvalitetstjek inden de læsses på lastbiler, har de været igennem mange hænder. Hænder på fagfolk der ved, at ensartet høj kvalitet, leveringssikkerhed og god service er den bedste garanti for at både mester og hans kunde får en god oplevelse og dermed for at ordrebøgerne også bliver fyldt i fremtiden.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062