0204: Ny værktøjskasse profilerer Danmark
Artikel fra Træ og Industri februar 2004
Det joviale billede af Danmark som et hyggeligt lilleputland, hvor politibetjenten hjælper ænder over vejen er for alvor blevet skiftet ud med et billede, hvor Danmarks som erhvervsland er kendetegnet af innovation, teknologisk ekspertise og design.
Danmarks Eksportråd under Udenrigsministeriet har i samarbejde med en række erhvervsorganisationer og Danmarks Turistråd skabt en helt ny elektronisk portal på internettet med tilhørende grafisk værktøjskasse. Her kan virksomhederne gratis hente alle de elementer – billeder, filmsekvenser og tekster samt designskabeloner – der er helt nødvendige rammer, når Danmark som erhvervsland skal tiltrække sig opmærksomhed i forbindelse med fremstød i udlandet.
På adressen http://www.billedetafdanmark.dk kan enhver virksomhed uden beregning hente et ensartet, professionelt udformet præsentationsmateriale til brug for præsentationer, seminarer og salgsfremstød på eksempelvis konferencer og messer i udlandet. Den enkelte virksomhed kan finde grafiske skabeloner til udformning af eksempelvis invitationer, brochure, firmakatalog, banner, power point-præsentationer, navneskilte og deltagermapper mv.
Den officielle indvielse af portal og værktøjskasse stod HKH Prins Henrik for ved et arrangement i Udenrigsministeriet:
”Jeg har i 30 år haft den glæde at stå i spidsen for officielle erhvervsfremstød i udlandet, og der er ingen tvivl om, at portalen og værktøjskassen vil være til stor gavn for dansk erhvervsliv,” sagde prinsen, der så frem til, at det nye koncept blev taget i anvendelse i fuldt flor.
Udenrigsminister Per Stig Møller fremhævede projektet som et bemærkelsesværdigt eksempel på det samarbejdende Danmark, hvor en række organisationer var gået sammen om at skabe helt nye rammer for den helt nødvendige branding af Danmark som erhvervsland.
”De nye værktøjer vil blive brugt ved alle officielle erhvervsfremstød, hvor vi længe netop har savnet en fælles ramme. Det vil være med til at løfte disse fremstød i udlandet. Globaliseringen gør konkurrencen hårdere og hårdere. Derfor er det vigtigt, at rammerne er i orden. Værktøjskassen og portalen vil løfte og styrke erhvervslivets muligheder internationalt. ”Billedet af Danmarks som erhvervsland” er et godt skridt i retning af at skærpe Danmarks profil internationalt.”
Dansk Industris adm. dir. Hans Skov Christensen hæftede sig ved, hvor vigtigt det er for danske virksomheder at kunne tiltrække sig opmærksomhed fra kunder, leverandører, investorer og partnere i udlandet.
”Spørgsmål som, hvad er Danmark og hvad er særlige kendetegn ved Danmark?, har vi i erhvervslivet ikke tidligere været gode til at give et entydigt svar på, når vi har præsenteret os i udlandet. Nu har vi fået en ensartet, fokuseret billede af Danmark som et moderne højteknologisk velfærdssamfund.”
KHA
Værdier i fokus
Portalen ”Billedet af Danmarks som erhvervsland” bygger indholdsmæssigt på værdisæt som ”teknologi og design”, ”opfindsom og begavet”, ”bæredygtig og ansvarlig” og ”troværdig og arbejdssom”. Den tilknyttede elektroniske værktøjskasse rummer i billeder, ord og visuel stil elementer til alle former for præsentationsmateriale af, hvad der kendetegner dansk erhvervsliv. Portal og værktøjskasse vil løbende blive opdateret, så det er et nutidigt billede af Danmark, virksomhederne kan præsentere på eksportmarkederne. Vedligeholdelse og videreudvikling af portal og værktøjskasse står Erhvervenes Eksportfremme Sekretariat ( http://www.ees.dk ) for.