23948sdkhjf

Succes med dansk design i Mexico

Virksomheden Nordika tredoblede omsætningen sidste år og gør nu klar til at åbne nye butikker.
For tre år siden var Brian Bielenberg og Morten Winther tæt på at opgive drømmen om at sælge dansk design i Mexico, men voksende interesse og forbedret købekraft hos mexicanerne har vendt udviklingen.

Brian Bielenberg fortæller i et interview med dagbladet Børsen, at Nordika tredoblede sin omsætning i fjor, og fremgangen har givet de to danskere mod på at ekspandere. Snart vil butikken i Guadalajara ikke længere være virksomhedens eneste.

- Middelklassen og overklassen har fået flere penge og er blevet mere modebevidste i forhold til møbler, lamper og dekoration til hjemmet, forklarer Brian Bielenberg.

Omsætter for otte millioner
At mexicanerne har fået flere penge mellem hænderne er dog ikke den eneste grund til Nordikas succes. Før i tiden satsede forretningen overvejende på dyre designklassikere, men under et besøg på møbelmessen i Stockholm tilbage i 2008 fik Brian Bielenberg øjnene op for en række nye designmærker.

Side om side med design fra Poul Kjærholm og Arne Jacobsen sælger Nordika i dag lamper og møbler fra blandt andre Muuto, Norman Copenhagen, Lightyears og Hay, og det betyder, at prisniveauet i dag appellerer til et bredere udsnit af befolkningen:

- Tidligere var vi kun for rige mennesker, fordi folk vidste, at Nordika var en dyr forretning. Nu ved folk, at det ikke er så dyrt her, siger Brian Bielenberg til Børsen.

Ifølge Børsen solgte Nordika sidste år for et beløb svarende til 8 mio. kr. Forventningen i år er en tilsvarende omsætning.
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.077