Undersøgelse: Flere kunder kræver FSC
I en netop offentliggjort undersøgelse peger 56 procent af landets FSC-certificerede virksomheder på, at kunderne stiller FSC-certificering som et ultimativt krav.
I undersøgelsen, der i år har haft deltagelse af 111 danske FSC-certificerede virksomheder, giver 56 procent udtryk for, at FSC-certificering stilles som et ultimativt krav fra deres kunder.
Virksomhederne vælger hovedsageligt at blive certificeret eller at få en varemærkelicens på grund af netop stigende efterspørgsel på FSC-certificerede produkter. 37 procent af de adspurgte har oplevet en stigende efterspørgsel på FSC-certificerede produkter inden for de sidste 12 måneder, mens 27 procent beskriver efterspørgslen som stagneret. Af dem, som oplever en stigende efterspørgsel, svarer 64 procent, at efterspørgslen omsættes til reelt salg efterfølgende. Det er primært inden for b2b-salg, at efterspørgslen er stigende.
- Vi ved, at visse dele af branchen har det svært, men vi er positive over, at det ikke påvirker virksomhedernes arbejde med FSC. Virksomhederne er stadig tilfredse med at være FSC-certificerede og have en FSC-varemærkelicens, og der er stor interesse i at få fornyet disse. Flere og flere bliver FSC-certificeret som en del af deres strategi og virksomhedsfilosofi, og det hænger naturligvis sammen med dette, siger Loa Dalgaard Worm, sekretariatsleder hos FSC Danmark.
Hun fremhæver desuden, at virksomheder har stor interesse i at fastholde deres FSC-certificering eller varemærkelicens. Ud af de adspurgte ønsker 89 procent således at forny, når den nuværende aftale udløber.