0304 LEDER: Flyttedag?
Artikel fra Træ og Industri marts 2004
"Industrivirksomhederne skal væk fra at producere simple produkter" er et benyttet udsagn, som jeg dog ikke synes passer i alle tilfælde.
På min virksomhed producerer vi blandt andet stigereoler, dette kan næppe karakteriseres som højtek-nologi. Vi får fremstillet nogle meget enkle beslag hos den lokale leverandør her i Aulum, og jeg har i tre tilfælde konstateret, at den lokale smed er mere konkurrencedygtig end de kinesere, jeg har fået tilbud fra om det samme.
Før man overhovedet overvejer at flytte produktion væk fra virksomheden, må lønomkostningerne i komponenterne fastlægges samt produktionsvolumen af disse. Dette er som oftest til at finde ud af.
Jeg har endog meget svært ved at følge de "gode" råd om at tænke strategierne om og redefinere virk-somhedens identitet - vi producerer som nævnt stigereoler!
Min virksomhed er indrettet som en hver anden produktionsvirksomhed, hvor bygninger, maskiner og de ansattes kvalifikationer matcher produkterne. Vi kan godt tænke en ny strategi og redefinere identi-teten, men det fører ingen steder hen!
Jeg tror, det er en myte, at vi i Danmark ikke er konkurrencedygtig på det, man betegner lavteknologi-ske produkter, for vi konkurrerer på mange andre felter end løn.
For mig er det slet ikke nok at se på lønomkostningerne. En lang række andre faktorer spiller ind.
Prøv bare at foretage en vurdering på antallet af fejl. I Danmark skal vi måske kun have én medarbej-der til at udføre produktionen, fordi vi har robotter til vores rådighed. I Kina vil man måske have 25 ansatte og en yderst begrænset maskinpark til sin rådighed for at udføre det samme stykke arbejde, det giver en meget større fejlprocent.
Naturligvis skal vi ikke producere noget, som andre er bedre til, eller som ikke giver "smør" på brødet.
Jeg tror, at eksporten af knowhow er det allerfarligste i denne "udflytningsdiskussion". Vælger vi at flytte produktionen ud, eksporterer vi også vores knowhow. En eksport som vi ikke får noget for.
"Spåkonernes" svar på, hvad vi skal leve af i fremtiden, hvis produktionen er flyttet til udlandet, er "design og produktudvikling".
Men besidder virksomheden ikke viden om, hvordan man producerer, kan udviklingen blive meget besværlig. Det er derfor meget vigtigt, at man med et kort varsel kan trække produktionen hjem igen.
Men diskussionen om udflytning har også andre dimensioner end løn. For mig at se er diskussion af, hvordan og på hvilket marked virksomheden vil operere lige så vigtig som løn.
Hvis en virksomhed har til hensigt at ekspandere på eller erobre det asiatiske eller det kinesiske mar-ked, skal det ske med udgangspunkt i Kina eller Asien.
Nu skal vi ikke tro, at en ekspansion på eksempelvis det kinesiske marked vil betyde tab af arbejds-pladser i Danmark. Talrige undersøgelser viser, at danske virksomheder, der etablerer produktion i udlandet, også skaber yderligere arbejdspladser i Danmark.
Jeg synes, at debatten om udflytning af service og produktion til udlandet har to spor - et der drejer sig om løn og underleverandørproblematikken og et, der drejer sig om nye markeder.