Optimera: Stort potentiale i e-handel
Den franskejede byggemarkedskæde ser et hul i markedet inden for professionel internethandel og satser tungt med ambitiøse vækstmål de kommende år.
Det mener man hos Optimera, som i september sidste år lancerede, hvad byggevarekæden selv kalder for ”Danmarks største online byggemarked for professionelle håndværkere”.
- Vi kan se, at den professionelle internethandel udgør en stor del af aktiviteten inden for både el- og vvs-området, mens det inden for byggevarebranchen nærmest ikke er eksisterende. Det kommer til at tage lidt tid at flytte branchen, men jeg synes, at vores initiativ er blevet rigtigt godt modtaget. Vi har oprettet 3.500 professionelle kunder, og af dem er cirka 700 aktive, siger Anita Eckardt (billedet), der er marketingdirektør i Optimera, til Wood Supply.
Stigning i trafik fra mobile enheder
De professionelle kunder får eget login til optimera.dk, så alle aftalebetingelser om rabat og lignende overføres til internethandlerne. Samtidig er det muligt at oprette forskellige konti, så kunden kan bevare overblikket over indkøb til de enkelte projekter.
For Optimera er en af fordelene ved internethandel, at det giver en unik mulighed for at lære kunderne bedre at kende. Det har for eksempel vist sig, at de professionelle håndværkere primært bestiller varer enten om morgenen eller ud på eftermiddagen, når arbejdsdagen går på hæld. Bestillinger, der afgives inden klokken 18, kan nemlig leveres på byggepladsen inden klokken 7 den efterfølgende morgen.
Og så er trafikken fra mobile enheder i form af smartphones og tablets steget med 65 procent på bare et år, så de i dag udgør 20 procent af den samlede trafik på optimera.dk.
- Vores kunder er jo vant til at handle online som privatpersoner, og der bliver hele tiden skiftet mellem medierne, så det er ikke længere noget, folk tænker så meget over. Som professionel kunde bliver man faktureret på samme måde uanset om man handler fra sin pc eller mobilen, så det er ikke noget med, at der pludselig skal indtastes Dankort-oplysninger på telefonen, fortæller Anita Eckardt.
Ambitiøs plan for vækst
Af samme grund barsler Optimera med en app, som skal lette internethandlen på de mobile enheder, og i det hele taget er den franskejede byggevarekæde sprunget ud i internethandlen med en ambition om at vokse på området.
- Vi har lagt en businessplan, der rækker fem år ud i fremtiden. Vi budgetterer med trecifret vækst de kommende år, og inden for to år skal onlinebutikken omsætte for et beløb, der er på størrelse med en af vores store, fysiske butikker i Danmark. Hvis vi ikke når de tal, er det fordi, der er noget, vi skal gøre bedre. Jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at vi dropper satsningen på internethandel igen, siger Anita Eckardt og melder dermed om fuld opbakning til satsningen fra Saint-Gobain-koncernen, der ejer Optimera.
Tilhængere af menneskelig kontakt behøver dog ikke fortvivle. For selv om potentialet i B2B-internethandel inden for byggevarebranchen, ifølge Anita Eckardt, er næsten uendeligt, så har Optimera ingen planer om at droppe de fysiske butikker.
- I det omfang, kunden ønsker personlig kontakt, skal han altid have mulighed for det. Det vil altid være muligt at komme i direkte kontakt med os, forsikrer marketingdirektøren.
Fakta: Danskerne og e-handel
• Danskernes forbrug på internettet satte ny rekord med køb for 54,7 mia. kr. i 2012. Det er en stigning på 19 procent i forhold til 2011.
• Tre af fire danskere i alderen 16-74 år har prøvet at handle på internettet. Blandt de 16-34-årige er andelen oppe på 87 procent, mens otte ud af ti danskere i alderen 35-54 år har prøvet internethandel.
• 24 procent af de danskere, der handlede på internettet i 2012, har prøvet at foretage et køb med enten smartphone eller tablet.
• Flere mænd end kvinder handler på nettet, men forskellen bliver fortsat mindre. I 2012 er det 75 procent mænd og 72 procent kvinder i alderen 16 til 74 år, som har svaret, at de har e-handlet i det seneste år.
Kilder: Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) og Danmarks Statistik
• Danskernes forbrug på internettet satte ny rekord med køb for 54,7 mia. kr. i 2012. Det er en stigning på 19 procent i forhold til 2011.
• Tre af fire danskere i alderen 16-74 år har prøvet at handle på internettet. Blandt de 16-34-årige er andelen oppe på 87 procent, mens otte ud af ti danskere i alderen 35-54 år har prøvet internethandel.
• 24 procent af de danskere, der handlede på internettet i 2012, har prøvet at foretage et køb med enten smartphone eller tablet.
• Flere mænd end kvinder handler på nettet, men forskellen bliver fortsat mindre. I 2012 er det 75 procent mænd og 72 procent kvinder i alderen 16 til 74 år, som har svaret, at de har e-handlet i det seneste år.
Kilder: Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) og Danmarks Statistik